W dwuzadaniowym przetargu na opracowanie i wykonanie przebudowy sieci trakcyjnej 44-kilometrowego odcinka linii nr 4, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej, wpłynęły trzy oferty. Bliski otrzymania zlecenia jest hiszpański Electren.
Jak wskazuje zamawiający, rozpoczęcie obowiązywania umowy mogłoby nastąpić 6 marca 2017 r. Czas jej trwania określono do 30 kwietnia 2018 r. Na początek wykonawca będzie musiał przygotować projekt budowlany. Będzie miała na to czas do 15 kwietnia 2017 roku. Firma będzie musiała także uzyskać niezbędne pozwolenia na budowę i inne decyzje administracyjne.
Zadanie 1 – zamknięcia Kolejny etap przewiduje z kolei prace na szlaku. Od 21 kwietnia 2017 r. do 9 lipca 2017 r. i od 26 lipca 2017 r. do 30 listopada 2017 r. nastąpią zamknięcia w porze nocnej do 6 godzin na torze nr 1 na szlaku Idzikowice – Opoczno Południe. Z kolei na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice na torze nr 2 od 21 kwietnia 2017 r. do 25 lipca 2017 r. i od 11 sierpnia 2017 r. do 30 listopada 2017 r. nastąpią zamknięcia w porze nocnej do 6 godzin.
Tor nr 1 na szlaku Idzikowice – Opoczno Południe i tory nr 1 i nr 3 na stacji Opoczno Południe od 10 lipca 2017 r. do 25 lipca 2017 r. zostaną całkowicie zamknięte. Tak samo będzie na torze nr 2 na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice, od 26 lipca 2017 r. do 10 sierpnia 2017 r. nastąpi całodobowe zamknięcie.
Zadanie 2 – zamknięcia Na torze nr 1 na szlaku Opoczno Południe – Olszamowice od 21 kwietnia 2017 r. do 9 lipca 2017 r. i od 11 sierpnia 2017 r. do 30 listopada 2017 r. nastąpi zamknięcie w porze nocnej do 6 godzin. Takie samo zamknięcie przewidziano na torze nr 2 na szlaku Olszamowice – Opoczno Południe od 21 kwietnia 2017 r. do 9 lipca 2017 r. i od 11 sierpnia 2017 r. do 30 listopada 2017 r..
Z kolei w związku z pracami na torach nr 1 i nr 2 szlaku Opoczno Południe – Olszamowice od 10 lipca 2017 r. do 10 sierpnia 2017 r. nastąpi całodobowa przerwa w ruchu pociągów.
Zamknięcie w porze nocnej do 6 godzin zaplanowano także na torze nr 1 szlaku Opoczno Południe do posterunku odgałęźnego Pilichowice od 11 sierpnia 2017 r. do 23 września 2017 r. i od 06 listopada 2017 r. do 30 listopada 2017 r. Z kolei na torze nr 2 szlaku p.odg. Pilichowice – Opoczno Południe od 11 sierpnia 2017 r. do 23 września 2017 r. zaplanowano całodobowe zamknięcie.
Jak podają PKP PLK, w zależności od trasy oraz kategorii pociągu czas przejazdu między Krakowem a Warszawą wydłuży się o od 70 do 100 minut. Pociągi relacji Warszawa – Katowice pojadą linią kolejową nr 1 (Wiedenką) przez Koluszki, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Zawiercie, natomiast te na trasie Warszawa – Wrocław przez Koluszki, Częstochowę, Lubliniec i Opole. Czas przejazdu dla połączeń Warszawa – Katowice wydłuży się o 30-40 minut, a dla połączeń Warszawa – Wrocław o koło 20 minut.
Electren najtańszyW przetargu na oba zadania wpłynęły trzy oferty: konsorcjum Trakcji PRKiI oraz ZUE, konsorcjum PKP Energetyki i Torpolu oraz Electrenu. Wszyscy gwarantują 72-miesięczny okres gwarancji na wykonane prace, jednak najtańsza jest oferta Electrenu (pierwsze zadanie – 11,7 mln zł, drugie zadanie – 42,0). Wkrótce PKP PLK wyłoni wykonawcę prac.
Szybsze podróże Postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwie części, w ramach których zostaną zawarte dwie odrębne umowy. Pierwszy zakres obejmuje przebudowę sieci trakcyjnej na szlakach Idzikowice – Opoczno Południe i Opoczno Południe – Olszamowice. Z kolei drugi zakres przewiduje przebudowę sieci trakcyjnej na szlaku Opoczno Południe – Olszamowice.
Realizacja projektu pozwoli na dostosowanie infrastruktury kolejowej do prędkości 200 km/h oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów a także zwiększy przepustowość na danym odcinku linii kolejowej nr 4.
Zamknięcie na CMKW 2017 roku PKP PLK planuje duże prace związane z podniesieniem rozkładowej prędkości pociągów Pendolino na CMK. W związku z tym przez miesiąc ten jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce będzie zamknięty. Więcej na ten temat przeczytasz
tutaj.