PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze w tym roku chcą podpisać umowę z wykonawcą na modernizację i elektryfikację odcinka linii kolejowej 181 od Oleśnicy do Kępna.
– Przebudowa odcinka Kępno – Oleśnica wraz z elektryfikacją umożliwi powrót pociągów pasażerskich po ponad 20 latach. Nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co przełoży się na krótszy czas przejazdu. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że będzie mogło jeździć więcej pociągów – informują PLK.
– Sukcesywnie modernizujemy linie kolejowe w całej Polsce. Dzięki przebudowie odcinka Kępno – Oleśnica, który będzie w przyszłości elementem szybkiego połączenia Wrocławia z Łodzią, pasażerowie otrzymają komfortowe połączenia międzywojewódzkie ekologicznym i efektywnym środkiem transportu, jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, dzięki inwestycji na linii łączącej województwa dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i śląskie poprawi się komfort obsługi pasażerów na 3 stacjach Bralin, Syców, Jemielna Oleśnicka i 5 przystanków Perzów, Gęsia Górka, Stradomia, Poniatowice, Cieśle.
160 km/h po zelektryfikowanej linii?Prace obejmą modernizację 53 km torów między Kępnem a Oleśnicą, w tym budowę sieci trakcyjnej na 46 km i przebudowę sieci na stacjach Kępno i Oleśnica. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią nowe podstacje trakcyjne Gęsia Górka i Poniatowice. Trasa zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h (wcześniej informowano o prędkości 120 km/h), a towarowych z prędkością 100 km/h.
W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nadzór nad ruchem pociągów będzie prowadzony m.in. z nowej nastawni w Kępnie. Wzrost poziomu bezpieczeństwa przyniesie modernizacja 55 przejazdów kolejowo-drogowych, 5 mostów oraz 1 wiaduktu kolejowego.
PNiUIK z najtańszą ofertą Podpisanie umowy na zaprojektowanie prac i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją” nastąpi w IV kwartale 2023 roku. Realizacja inwestycji została zaplanowana do końca 2025 roku. O ofertach złożonych w przetargu
pisaliśmy tutaj.Wartość robót przedstawiona w najkorzystniejszej ofercie, złożonej przez PNiUIK (spółki córki PKP PLK) to 578 mln zł netto. Inwestycja ma być realizowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (tych pieniędzy polski rząd wciąż nie otrzymał).