Choć część pociągów regionalnych na linii nr 71 Rzeszów – Ocice wciąż jest obsługiwana taborem spalinowym, zarządca infrastruktury przekonuje, że już teraz widać pozytywne efekty zakończonych niedawno prac. Wpływają one m.in. na ruch towarowy, ale i na obsługę pasażerów podróżujących w relacjach dalekobieżnych. Od stycznia realizowany będzie też szereg połączeń o charakterze aglomeracyjnym.
Przed kilkoma dniami opublikowaliśmy materiał dotyczący połączeń regionalnych z Lublina do Rzeszowa. Pomimo zakończenia elektryfikacji linii nr 71 Rzeszów Główny – Ocice, dzięki której tabor elektryczny mógłby teoretycznie obsługiwać cały ciąg między stolicami sąsiednich województw,
Polregio wysyła tam nadal spalinowe zespoły trakcyjne. Ma to wynikać przede wszystkim z ustaleń pomiędzy organizującymi kursy marszałkami.
Pasażerskich pociągów elektrycznych będzie przybywać Zarządca infrastruktury zapewnia nas jednak, że nowa sieć trakcyjna nie jest nieużywana. – Z efektów inwestycji korzystają przewoźnicy towarowi, którzy mogą dogodniej planować przewozy – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że od 12 grudnia linię obsługują także prowadzone trakcją elektryczną pociągi dalekobieżne PKP Intercity relacji Rzeszów Główny – Szczecin Główny. Tabor elektryczny realizuje też niektóre kursy Polregio – te kończące bieg w Stalowej Woli-Południu.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że elektryfikacja zwiększyła możliwości planowania siatki połączeń pasażerskich i towarowych, zwraca też uwagę na to, że pociągi elektryczne są bardziej przyjazne środowisku niż te napędzane silnikami Diesla. – Od stycznia 2022 r. zaplanowano także 26 pociągów elektrycznych pomiędzy Rzeszowem a Kolbuszową – wyliczają służby prasowe PLK. Będą one kursować w ramach budowanej przez samorząd województwa Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
Kilka inwestycji zrealizowano też w latach ubiegłychPrzedstawicielka PLK przekonuje, że elektryfikacja nie jest jedyną prowadzoną w ostatnim czasie inwestycją, jaka ma poprawić możliwości przewozowe na linii nr 71. – W 2019 r. wybudowaliśmy mijankę w Majdanie Królewskim – przypomina. Trzy lata wcześniej wydłużony został natomiast peron w Głogowie Małopolskim, a w Chmielowie zarządca infrastruktury otworzył nowy przystanek. Elektryfikacja ma być zatem kolejnym krokiem ku wzmocnieniu roli kolei w regionie.
Zakończone niedawno prace kosztowały ok. 67 mln zł netto. – Zadanie było realizowane ze środków budżetu państwa – informuje Dorota Szalacha. Wykonawcą inwestycji była spółka PKP Energetyka.