Na trasie z Wrocławia przez Jelcz do Opola PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują w przebudowę dwóch mostów i dwóch wiaduktów – pomiędzy Czernicą Wrocławską i Siechnicami. Zakres prac wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej. Inwestycja za ponad 41 mln zł netto realizowana jest ze środków budżetowych.
Przetarg na przebudowę dwóch mostów oraz dwóch wiaduktów na linii nr 277 (magistrala CE30)
został ogłoszony w 2020 roku. Ostatecznie wartość umowy na prace sięgnęła 41,5 mln zł. Inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych. Zakończenie modernizacji zaplanowane jest w połowie 2023 roku.
Jak podaje inwestor, na trasie Wrocław – Jelcz (lk. nr 277) wykonano już część prac przy dwóch mostach kolejowych między Kotowicami a Siechnicami. Największy zakres robót widać przy wiadukcie kolejowym w Kotowicach. Zdemontowana jest konstrukcja obok czynnego dotychczas toru. Obok obiektów inżynieryjnych prowadzone są prace związane z odwodnieniem.
W Czernicy Wrocławskiej, przy wiadukcie na drodze krajowej wykonawca kończy przygotowania drogi tymczasowej. Wykonany jest bajpas. Uzgadniana jest przebudowa gazociągu średniego i wysokiego ciśnienia.
Zamknięta linia kolejowa oraz drogaNa okres od 13 marca do 15 lipca zamknięty został odcinek Czernica Wrocławska – Siechnice. Za pociągi zapowiedziana została autobusowa komunikacja zastępcza. Dla przeprowadzenia bezpiecznych i niezbędnych prac przy wiadukcie w Czernicy Wrocławskiej, po wyłączeniu z ruchu linii kolejowej zostanie również zamknięta droga wojewódzka nr 455. Na czas modernizacji zostanie wdrożona tymczasowa organizacja ruchu.
Od 22 marca, po zapewnieniu właściwego oznakowania, wykonawca planuje skierować ruch tymczasową drogą – bajpasem. (niemal równolegle do drogi wojewódzkiej nr 455). Objazdem poprowadzony zostanie ruch kołowy (bez ograniczeń) i wydzieloną bezpieczną trasą ruch pieszy. Równocześnie zaczną się prace rozbiórkowe wiaduktu - informuje PLK.
Jakie korzyści z inwestycji?Jak informuje PLK, przebudowa wiaduktu nad drogą wojewódzką (ul. Wrocławską) w Czernicy zapewni – poza jezdnią – ścieżki dla ruchu pieszego i rowerowego. Oprócz przebudowy obiektów wykonana zostanie kompleksowa wymiana torów i rozjazdów. Z myślą o budowie nowego toru poszerzony będzie nasyp.
Po zakończeniu prac obiekty zostaną przystosowane do jazdy z większą prędkością i nośnością. Pociągi będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróży pociągami w regionie i na trasach dalekobieżnych. Modernizacja linii – na ważnym odcinku z mostami i wiaduktami – zwiększy także możliwości przewozu towarów. Takie rozwiązanie pozwoli na odciążenie z ruchu towarowego połączenia Wrocław – Opole, przez Oławę i Brzeg, wykorzystywanego w podróżach aglomeracyjnych, regionalnych i międzynarodowych.