Krajowy zarządca sieci kolejowej poinformował o planie elektryfikacji dwóch linii łączących południowe Podkarpacie z Ukrainą. Sieć trakcyjna miałaby zawisnąć nad odcinkami do przejść w Malhowicach i Krościenku do roku 2040. Bez odpowiedzi pozostają kluczowe pytania o zakres inwestycji.
W sierpniu tego roku PKP PLK ogłosiły duży plan robót mających w założeniach poprawić standard komunikacji z Ukrainą. Założenia inwestycyjne spółki są bardzo dalekosiężne, bo prace miałyby zostać zrealizowane w perspektywie roku 2040. Osiem zadań objęło wszystkie odcinki biegnące do przejść granicznych.
Czy prace podejmą także Ukraińcy?
Największe zmiany miałyby zajść na południowym Podkarpaciu. Zarządca chciałby bowiem zelektryfikować dwa odcinki: linie 102 z Przemyśla do Malhowic (dalej biegnie ona do ukraińskich Niżankowic) i linię nr 108 z Zagórza do Krościenka (przejście Krościenko – Chyrów). Obie trasy mają aktualnie marginalne znaczenie dla transportu międzynarodowego, bo nie są wykorzystywane w ruchu regularnym. Zmiana ma nastąpić dopiero w grudniu, gdy prywatny SKPL uruchomi kursy Sanok – Krościenko – Chyrów.
Zaanonsowane prace mają więc szanse przyczynić się do radykalnego zwiększenia znaczenia odcinków. By miały jednak sens, podobne inwestycje musiałyby przeprowadzić na swoim terenie także Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ). Roboty mogłyby objąć też normalnotorowy odcinek Chyrów – Niżankowice.
Na razie nie ma jednak w tym zakresie wiążących ustaleń. – Wymieniamy się informacjami z Kolejami Ukraińskimi w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej, szczególnie w strefie przygranicznej – powiedziała nam jedynie Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie są to jednak jedyne działania, które zadecydują o powodzeniu przedsięwzięcia.
Nie ma ustaleń co do krajowego odcinka
O ile bowiem do Przemyśla prowadzi zelektryfikowana magistrala E20, do węzła Sanok/Zagórz biegną wyłącznie linie niezelektryfikowane. Niezbędne byłoby więc zbudowanie sieci trakcyjnej także nad krajowym odcinkiem linii 108 biegnącym do Jasła. Czy takie roboty są planowane? – Elektryfikację linii nr 102 i 108 rozważamy do realizacji w dalszej perspektywie czasowej. Obecnie nie mamy zapewnionych źródeł finansowania na podjęcie działań – usłyszeliśmy od naszej rozmówczyni. Nie precyzuje ona w żadnym wymiarze potencjalnego zakresu robót.
Jednocześnie przypomina, że w ostatnim czasie spółka podjęła już działania obejmujące poprawę stanu infrastruktury na obu opisywanych odcinkach. W 2022 i 2023 r. remontowana i rozbudowywana była infrastruktura torowa i pasażerska przy linii nr 102, przy czym do tej pory nie została ona wykorzystana. W latach 2022 – 2024 prace objęły zaś linię 108 na południe od Sanoka i dotyczyły głównie obiektów inżynieryjnych.
W najbliższych latach pewny jest
remont linii od Jasła do Zagórza (wraz z budową łącznicy omijającej Jasło). Dojdzie także wreszcie do zwiększenia obsługi rejonu Bieszczad pociągami.
Obszernie piszemy o tym tutaj.