Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Rozmawiamy o elektryfikacji linii do Malhowic i Krościenka z UZ

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Rozmawiamy o elektryfikacji linii do Malhowic i Krościenka z UZ
fot. Mieczysław Borowiec/PKP PLKLinia kolejowa nr 102
Krajowy zarządca sieci kolejowej poinformował o planie elektryfikacji dwóch linii łączących południowe Podkarpacie z Ukrainą. Sieć trakcyjna miałaby zawisnąć nad odcinkami do przejść w Malhowicach i Krościenku do roku 2040. Bez odpowiedzi pozostają kluczowe pytania o zakres inwestycji.

W sierpniu tego roku PKP PLK ogłosiły duży plan robót mających w założeniach poprawić standard komunikacji z Ukrainą. Założenia inwestycyjne spółki są bardzo dalekosiężne, bo prace miałyby zostać zrealizowane w perspektywie roku 2040. Osiem zadań objęło wszystkie odcinki biegnące do przejść granicznych.

Czy prace podejmą także Ukraińcy?

Największe zmiany miałyby zajść na południowym Podkarpaciu. Zarządca chciałby bowiem zelektryfikować dwa odcinki: linie 102 z Przemyśla do Malhowic (dalej biegnie ona do ukraińskich Niżankowic) i linię nr 108 z Zagórza do Krościenka (przejście Krościenko – Chyrów). Obie trasy mają aktualnie marginalne znaczenie dla transportu międzynarodowego, bo nie są wykorzystywane w ruchu regularnym. Zmiana ma nastąpić dopiero w grudniu, gdy prywatny SKPL uruchomi kursy Sanok – Krościenko – Chyrów.

Zaanonsowane prace mają więc szanse przyczynić się do radykalnego zwiększenia znaczenia odcinków. By miały jednak sens, podobne inwestycje musiałyby przeprowadzić na swoim terenie także Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ). Roboty mogłyby objąć też normalnotorowy odcinek Chyrów – Niżankowice.

Na razie nie ma jednak w tym zakresie wiążących ustaleń. – Wymieniamy się informacjami z Kolejami Ukraińskimi w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej, szczególnie w strefie przygranicznej – powiedziała nam jedynie Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie są to jednak jedyne działania, które zadecydują o powodzeniu przedsięwzięcia.

Nie ma ustaleń co do krajowego odcinka

O ile bowiem do Przemyśla prowadzi zelektryfikowana magistrala E20, do węzła Sanok/Zagórz biegną wyłącznie linie niezelektryfikowane. Niezbędne byłoby więc zbudowanie sieci trakcyjnej także nad krajowym odcinkiem linii 108 biegnącym do Jasła. Czy takie roboty są planowane? – Elektryfikację linii nr 102 i 108 rozważamy do realizacji w dalszej perspektywie czasowej. Obecnie nie mamy zapewnionych źródeł finansowania na podjęcie działań – usłyszeliśmy od naszej rozmówczyni. Nie precyzuje ona w żadnym wymiarze potencjalnego zakresu robót.

Jednocześnie przypomina, że w ostatnim czasie spółka podjęła już działania obejmujące poprawę stanu infrastruktury na obu opisywanych odcinkach. W 2022 i 2023 r. remontowana i rozbudowywana była infrastruktura torowa i pasażerska przy linii nr 102, przy czym do tej pory nie została ona wykorzystana. W latach 2022 – 2024 prace objęły zaś linię 108 na południe od Sanoka i dotyczyły głównie obiektów inżynieryjnych.

W najbliższych latach pewny jest remont linii od Jasła do Zagórza (wraz z budową łącznicy omijającej Jasło). Dojdzie także wreszcie do zwiększenia obsługi rejonu Bieszczad pociągami. Obszernie piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Infrastruktura

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Kasper Fiszer 03 października 2024

Rozpoczyna się odbudowa stacji Rypin

Infrastruktura

Rozpoczyna się odbudowa stacji Rypin

Kasper Fiszer 29 września 2024

Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka

Infrastruktura

Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka

Paweł Rydzyński 23 września 2024

Zobacz również:

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Infrastruktura

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2024

Podkarpackie do Malepszaka: Chcemy pociągów do Niżankowic, ale...

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Infrastruktura

Towarowa obwodnica Płocka: PLK konsultują warianty wielkiej inwestycji

Kasper Fiszer 03 października 2024

Rozpoczyna się odbudowa stacji Rypin

Infrastruktura

Rozpoczyna się odbudowa stacji Rypin

Kasper Fiszer 29 września 2024

Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka

Infrastruktura

Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka

Paweł Rydzyński 23 września 2024

Zobacz również:

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Infrastruktura

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2024

Podkarpackie do Malepszaka: Chcemy pociągów do Niżankowic, ale...

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5