PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają wyremontować dalszy odcinek linii nr 22 łączącej Tomaszów Mazowiecki z Radomiem. Rozpoczęły się już prace przygotowawcze, a sama modernizacja ma pozwolić na przywrócenie prędkości rozkładowej 100 km/h na jednym z torów całej międzywojewódzkiej trasy.
Jak zapewnia zarządca infrastruktury, wkrótce rozpoczną się prace na mazowieckim odcinku linii nr 22 z Tomaszowa Mazowieckiego do Radomia przez Drzewicę. Zaplanowane roboty mają stanowić kontynuację prowadzonych latem zeszłego roku prac obejmujących fragment trasy leżący w województwie łódzkim.
– W roku 2014 na wspomnianej trasie na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Radzice przeprowadziliśmy prace utrzymaniowe toru nr 1, które pozwoliły na podwyższenie prędkości rozkładowej z 80 km/h do 100 km/h. Czas przejazdu skrócił się o 8,5 minuty – przypomina Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Pomiędzy Radzicami a Radomiem pociągi mają niebawem rozwijać tak samo wysoką prędkość.
Trwają przygotowania i rozmowy z województwem
– Przygotowujemy dalszy remont toru nr 1 na odcinku Radzice – Radom – potwierdza przedstawiciel spółki. Celem kolejnych prac jest przywrócenie na całej trasie prędkości rozkładowej 100 km/h oraz podniesienie komfortu i bezpieczeństwa podróży – mówi. – Na razie określamy zakres prac i możliwości finansowe w tym zakresie. Prowadzimy też w tej sprawie rozmowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego – dodaje.
O przeprowadzenie modernizacji trasy stanowiącej łącznik Łodzi i wschodniej części województwa z południowym Mazowszem i Lubelszczyzną zabiega stowarzyszenie Radomskie Inwestycje. – Patrząc przez pryzmat położenia geograficznego trasy, jasnym jest, że dla Radomia i regionu każda inwestycja na linii nr 22 to dźwignia dla rozwoju gospodarczego – mówi jego prezes Radomir Jasiński.
Remont szansą na zwiększenie oferty dla podróżnych?
Organizacja przekonuje, że poprawa stanu infrastruktury umożliwi przywrócenie ruchu pociągów dalekobieżnych. Pojedyncze kursy pospieszne w ciągu ostatniej dekady były kierowane wspomnianą trasą kilkukrotnie, ale żaden z pokonujących dłuższe dystanse pociągów nie utrzymał się w rozkładzie dłużej niż przez kilka lat. Ostatnim z nich był sezonowy kurs nocny z Kielc do Kołobrzegu przez Łódź i Gdynię funkcjonujący w 2009 roku. Wcześniej uruchamiane były połączenia ze Szczecina i Łodzi do Lublina. Dziś trzon oferty stanowią pociągi osobowe Kolei Mazowieckich relacji Radom – Drzewica i Radom – Przysucha uruchomione po reaktywacji linii w 2007 roku.
Na razie nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy rozpoczną się roboty ziemne. – Konkretne informacje o zakresie i kosztach planowanych prac przekażemy, kiedy zapadną wiążące decyzje – mówi Maciej Dutkiewicz. – Zależy nam na podniesieniu parametrów technicznych tej linii kolejowej – podkreśla.