PKP PLK podpisała umowy za ponad 7 mln zł na przygotowanie studium wykonalności modernizacji dwóch mazowieckich linii kolejowych z Tłuszcza do Ostrołęki oraz z Kutna do Płocka.
Dokumenty określą możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowane koszty obu inwestycji. Studia wykonalności będą podstawą do szczegółowego planowania projektów. – Rozbudowa torów z Kutna do Płocka i modernizacja linii z Ostrołęki do Tłuszcza zwiększy możliwości komunikacyjne w województwie mazowieckim. Krok po kroku konsekwentnie zapewniamy mieszkańcom coraz lepsze połączenia kolejowe. Inwestycje będą miały także pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zapewnioną lepszy dojazd do rafinerii Orlen oraz elektrowni w Ostrołęce – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury cytowany w komunikacie.
Drugi tor na linii do Płocka i obwodnica towarowa
Pierwsze studium wykonalności dotyczy budowy dodatkowego zelektryfikowanego toru na ok. 40 km odcinku od Kutna do stacji Łąck. Wykonanie tej inwestycji umożliwi sprawniejsze i szybsze podróże dzięki poprawie przepustowości i lepszemu zarządzaniu ruchem pociągów pasażerskich i towarowych. Zostanie przeanalizowana możliwość budowy towarowej obwodnicy, która ominie centrum Płocka i umożliwi sprawny i szybki przewóz towarów do płockiej Rafinerii Orlen – informuje PKP PLK.
W ramach studium wykonalności przeanalizowana zostanie modernizacja linii kolejowej na odcinku Kutno – Płock – Sierpc. Planowana przebudowa peronów zapewni wyższy komfort obsługi pasażerów. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Planowana jest budowa nowej stacji na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc. Jej lokalizacja zostanie przeanalizowana w studium wykonalności. Budowa dwóch łącznic w okolicy Kutna pozwoli na sprawny przejazd pociągów w kierunku Warszawy i Włocławka bez konieczności zmiany kierunku jazdy – dodaje inwestor.
Po modernizacji trasy Kutno – Płock przejazd i odprawa dłuższych pociągów towarowych – do 780 metrów, będzie sprawniejsza. Zapewni to również sieć trakcyjna przystosowana do zasilania ciężkich lokomotyw. Wartość podpisanej umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc” to 3,1 mln zł. Prace zaplanowano dosierpnia 2023 roku finansowane są ze środków budżetowych. Więcej na temat tej inwestycji
piszemy tutaj.
Ostrołęka – szerokie analizy i Szprycha nr 3
Druga analizowana inwestycja dotyczy linii nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka. W opisie zamówienia zaznaczono jednak dużo szerszy zakres analiz; obejmą one także 55-kilometrową, pozbawioną przystanków pasażerskich linię kolejową nr 13 Krusze – Pilawa, łączącą obie linie trzykilometrową linię nr 513 oraz prowadzącą do elektrowni Goworki linię nr 900. Do tego dodano nowo projektowaną łącznicę pomiędzy liniami nr 34, 29 i 35, która umożliwi przejazd z kierunku Małkini w kierunku Ostrołęki. Analiza obejmie też linię nr 34 Ostrołęka – Małkinia, planowaną do wykorzystania jako objazd linii Tłuszcz – Ostrołęka podczas prac.
Po wykonaniu studium wybrany ma zostać najkorzystniejszy wariant inwestycji i zakres prac niezbędny do realizacji Podstawowym celem projektu jest poprawa przepustowości linii kolejowych „pod kątem przewozów do
elektrociepłowni w Ostrołęce oraz pod kątem dostosowania linii do potrzeb wynikających z koncepcji CPK”. Na realizację prac studialnych wykonawca będzie miał 746 dni. – To prawda, studium wykonalności PKP PLK na modernizację linii kolejowej nr 29 na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka uwzględnia inwestycje kolejowe CPK, co bardzo nas cieszy – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR spółki Centralny Port Komunikacyjny. Jak zaznacza, CPK nie jest jedynym inwestorem, którego potrzeby PKP PLK wzięła w tym przypadku pod uwagę. Oprócz tego w tym przetargu zostały uwzględniona kwestia
dodatkowych przewozów do Elektrowni w Ostrołęce. – Oczywiście, będziemy chętnie współpracować z PLK w sprawie inwestycji w ramach budowy i modernizacji odcinków w ramach Programu Kolejowego CPK, w tym przypadku „szprychy” nr 3 – podkreśla Majszyk.
To już kolejny z przetargów PKP PLK na dokumentację, który uwzględnia także inwestycje CPK. Wcześniej stało się tak samo np. w przypadku na dokumentację na wlot do Wrocławia (odcinek Czernica Wrocławska – Wrocław Brochów). – W tamtym przypadku
pierwsze postępowanie PLK zostało unieważnione ze względu na niezgodność z komponentem kolejowym CPK. Drugi, powtórzony przetarg zakłada już odbudowę tego odcinka w układzie nie jedno-, ale dwutorowym, co daje perspektywę dla zwiększania przewozów i poprawy warunków ruchu w przyszłości – przypomina Majszyk. Według planów CPK,
szprycha nr 3 będzie łączyć Warszawę z Mazurami i Podlasiem. Z Tłuszcza planowany jest
ciąg zmodernizowanych i nowych odcinków sieci biegnący przez Łomżę, Pisz i Orzysz do Giżycka. W programie zapisano czas podróży z Ostrołęki do Warszawy na poziomie 1 godz. 5 minut, z Łomży 1 h 2 5min a z Giżycka 2 h 15 min (obecnie 4 h 34 min). Obsługa tych odcinków znalazła się w
nowym planie transportowym ministerstwa.
Jeszcze cztery lata temu wydawało się, że sytuacja kolei w Ostrołęce szybko ulegnie szybszej poprawie – ogłoszono wówczas przetarg
na przygotowanie dokumentacji dla prac na linii przywracających prędkość 120 km/h. Miało się to stać przed rozpoczęciem modernizacji drugiego odcinka Rail Baltiki, dla którego linia jest naturalnym objazdem. Ostatecznie wykonywano jednak tylko
roboty na kilkukilometrowych odcinkach linii, a projekt nie wyszedł z listy rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego (RPO woj. mazowieckiego). Nie udało się także zrewitalizować linii nr 36 Ostrołęka – Łapy (
nie zgłosił się żaden wykonawca). Udało się za to podpisać umowę z
wykonawcą modernizacji nieczynnej linii 35 Ostrołęka – Chorzele, ale Mazowsze
chce przenieść pieniądze z tej modernizacji linii na walkę z pandemią.
Wartość podpisanej umowy to ponad 4,2 mln zł. Studium wykonalności finansowane jest ze środków budżetowych w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. Materiały mają być gotowe w II połowie 2022 r. Projekt planowany jest do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej 2021–2027 w zależności od uzyskania dofinansowania ze środków UE.