PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na studia wykonalności projektów do realizacji w przyszłej perspektywie unijnej. Dokumentacja ma zostać przygotowana dla magistrali C-E65 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń (linia nr 139), który doczekał się tylko częściowej naprawy w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt modernizacji linii nr 139 jest obecnie
na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, i to w krótszym zakresie Żywiec – Zwardoń. Mimo odłożenia realizacji projektu na kolejne lata,
zdecydowano się wykonać prace rewitalizacyjne na odcinku Żywiec – Węgierska Górka. Modernizację linii zakłada jednak zarówno Polityka Transportowa Państwa, jak i Plan Transportowy, a do tego linia jest elementem sieci bazowej TEN-T. PKP PLK właśnie ogłosiła przetarg na przygotowanie jej kompleksowej modernizacji.
Zamówienie obejmuje opracowanie studium wykonalności dla zadania „prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa". Oprócz linii nr 139 na liczącym 68 km odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń obejmuje też budowę łącznic z liniami nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice i 97 Żywiec – Sucha Beskidzka.
Co najmniej 130 km/h
Realizacja projektu ma przynieść podniesienie prędkości pociągów, bezpieczeństwa i przepustowości linii, lepszą dostępność transportu i informację pasażerską oraz "racjonalizację kosztów eksploatacji". Ważne będzie zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie ruchu pociągów o długości 750 metrów (lub przynajmniej 650 metrów, jak po słowackiej stronie granicy). Obecnie linia nr 139 jest na znacznym odcinku jednotorowa, a stan infrastruktury wymusza bardzo niskie prędkości jazdy pociągów.
Jeśli chodzi o prędkości pociągów, studium ma zbadać zarówno warianty podniesienia prędkości pociągów do 130 km/h w obecnym śladzie linii, jak i do prędkości 160 km/h z możliwymi korektami przebiegu trasy.
Nowy tunel na Słowację?
Wykonawca studium ma przeprowadzić analizę zarówno odbudowy, jak i likwidacji stacji, by dopasować infrastrukturę do przewidywanego popytu. Sprawdzić należy zasadność dobudowy drugiego toru na wybranych odcinkach. Należy też zbadać, czy perony m.in. w Soli i Lalikach są w optymalnych lokalizacjach – podobnie jak kończenie biegu pociągów na stacji Bielsko-Biała Główna. Niewykluczone jest przenoszenie przystanków i budowa nowych peronów, w tym w Bielsku-Białej i Żywcu. Na odcinku Czechowice-Dziedzice –Bielsko-Biała ma zostać zaprojektowana samoczynna blokada liniowa.
Co ciekawe, wykonawca studium ma skontaktować się ze słowackim ministrem transportu i zarządcą infrastruktury w celu rozpoznania zasadności budowy "wspólnego polsko-słowackiego tunelu"; celem byłoby dostosowanie odcinka linii do ruchu towarowego poprzez ominięcie istniejącego odcinka o najtrudniejszym profilu. Opracowane warianty inwestycyjne mają mieć formę modułową, którą będzie można dopasować do międzynarodowych ustaleń, ponieważ – jak czytamy w dokumentacji – "na dzień dzisiejszy brak jest wspólnych planów rozwojowych całego korytarza TEN-T".