Trudna sytuacja eksportu ukraińskich produktów, przede wszystkim zbóż, może przyspieszyć odbudowę transgranicznych linii kolejowych. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", PKP PLK przygotowuje się do remontu linii nr 102 Przemyśl – Malhowice.
Już od dłuższego czasu portal rynekinfrastruktury.pl opisuje ważną w kontekście światowej gospodarki
kwestię eksportu produktów przemysłowych i rolnych z Ukrainy. Odkąd rosyjska flota zablokowała możliwości wywozu zboża przez porty czarnomorskie, Ukraina poszukuje alternatywnych dróg eksportu. Kluczową rolę w tranzycie może odegrać nasz kraj,
jednak na przeszkodzie stoją braki infrastrukturalne i taborowe.
PLK przygotowuje przetarg dla linii nr 102Jak pisaliśmy, strona polska na razie nie przedstawia konkretnych planów rozwiązania tych problemów. Jak dowiedział się jednak "Rynek Kolejowy", przygotowywane są pierwsze działania. Dotyczą one linii kolejowej nr 102 prowadzącej z Przemyśla na południe, przez granicę ukraińską, do Chyrowa. Obecnie prędkość eksploatacyjna wynosi na niej 0 km/h, a przejazd do Ukrainy z Przemyśla prowadzony jest na wschód, w kierunku Lwowa, liniami nr 91 i 92.
– Planowany jest remont linii Przemyśl – Malhowice nr 102. Przygotowywana jest dokumentacja przetargowa, która pozwoli na ogłoszenie postępowania na wybór wykonawcy. Po wykonaniu robót i odbiorach, przywrócona będzie przejezdność trasy – potwierdziła nam Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Zarządca na razie nie podaje jednak konkretnych harmonogramów dla tej inicjatywy.
Długie lata obietnic
Remont linii nr 102 pomiędzy Przemyślem i Niżankowicami nie jest pomysłem, który pojawił się w obliczu wojny. Wprost przeciwnie,
starania lokalnych społeczników i samorządowców o jej remont trwają od wielu lat.
Temat omawiali ministrowie Polski i Ukrainy – Andrzej Adamczyk i Wołodymyr Omelian w 2018 roku. – Takie projekty jak linia kolejowa Przemyśl – Niżankowice czy połączenie Lublin – Lwów można stosunkowo łatwo zrealizować – powiedział cytowany przez PAP minister Adamczyk, zapowiadając
otwarcie połączeń do końca 2019 roku.
Nic takiego się jednak nie wydarzyło. Województwo wskazywało, że konieczne są m.in.
uzgodnienia na szczeblu rządowym obu państw dotyczące utworzenia nowego przejścia granicznego oraz odbudowa torów po stronie ukraińskiej. W grudniu 2020 pisaliśmy, że
są dwie możliwości finansowania modernizacji linii kolejowej nr 102. Problem stanowi nie tylko brak sieci trakcyjnej po stronie ukraińskiej, ale i różnica w rozstawie szyn.
O historii linii kolejowej nr 102 pisaliśmy tutaj. Na początku wojny
przywrócono (z problemami) przejezdność linii nr 108, prowadzącej w kierunku Chyrowa z Zagórza. Jest ona jednak nieprzejezdna po stronie ukraińskiej.