PKP PLK przedstawiły do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Średnia stawka sieciowa wzrośnie o 2,4%, a dla pociągów pasażerskich aż o 8,7%. Do UTK można zgłaszać opinie do projektu.
Urząd Transportu Kolejowego podkreśla, że średnia stawka sieciowa wzrośnie po trzyletnim okresie zamrożonych opłat. Średni wzrost wyniesie 2,4% (z 7,77 zł/pockm do 7,96 zł/pockm), bez zmian pozostanie poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/pockm) oraz wartość mark-upu (1,28 zł/pockm). Średnia stawka dla przewoźników towarowych wzrośnie o 2,3% (z 12,80 zł/pockm do 13,09 zł/pockm), a w przewozach pasażerskich wzrośnie - aż o 8,7% (z 6,10 zł/pockm do 6,63 zł/pockm). Średnia stawka jednostkowa opłaty manewrowej wzrośnie o 2,7% (z 3,35 zł/pockm do 3,44 zł/pockm).
Jak podaje UTK, PKP PLK w nowym projekcie cennika uwzględniły w kosztach bezpośrednio ponoszonych jako rezultat przejazdu pociągu koszty peronów wraz z infrastrukturą umożliwiającą pasażerom dotarcie do peronów. Jest to rezultat
wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG. Zgodnie z rozstrzygnięciem korzystanie z peronów pasażerskich objęte jest minimalnym pakietem dostępu do infrastruktury kolejowej, określonym w pkt 1 załącznika II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, i nie stanowi świadczenia usługi w obiekcie infrastruktury usługowej. - Uwzględnienie przez zarządcę rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości UE spowoduje, że podwyżka w przewozach pasażerskich będzie bardziej odczuwalna niż w pozostałych segmentach, w których wzrost kosztów bezpośrednich wynika wyłącznie z uwarunkowań rynkowych - wyjaśnia UTK. Opłatę peronową
próbowano w Polsce wprowadzić na początku ubiegłego roku.
Projekt nowego cennika
został opublikowany na stronie internetowej PKP PLK. Nowy cennik został wprowadzony jako zmiana nr 1 do Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2021/2022. Prezes UTK informuje, że weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury. Projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia. Każdy zainteresowany może składać do UTK uwagi do zmodyfikowanego projektu do 15 stycznia 2021 r.