Po artykule w trójmiejskiej „Wyborczej” PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w komunikacie prasowym o statusie realizacji projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej 201. Inwestycja jest mocno opóźniona.
– Konieczne ustalenie nowego zakresu projektu modernizacji linii 201 i nowych kosztów wymagało zmiany terminów realizacji. Od 2020 r. o realizacji projektu do 2027 r. i zakresie oraz szczegółach elektryfikacji wiedzą organizatorzy przewozów pasażerskich i partnerzy PKP Polskich Linii Kolejowych – poinformował na wstępie zarządca. Odnosi się do uwag,
które streściliśmy w tym tekście.PLK zwraca uwagę, że projekt rozszerzono o budowę trzeciego toru od Gdańska Osowy do Gdyni, budowę nowego przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, czy utworzenie bajpasu od Kiełpinka przez Starą Piłę i Glincz do Kartuz (po liniach nr 229 i 234). O tych planach wiemy już jednak od dawna.
– Realizacja projektu zakłada podział linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia o długości 170 km na 7 kontraktów realizacyjnych. Prace na kontraktach będą rozpoczynały się sukcesywnie w latach 2023-2024 i kończyły 2026-2027 – informuje PLK, oceniając, że koniec prac w 2027 roku jest pewny.
W ramach pierwszego z kontraktów – planowanych do ogłoszenia w 2022 roku – zostanie zmodernizowana linia od Somonina do Kartuz (nr 214). Prace na tej linii mają zakończyć się z początkiem 2024 r. Wówczas zostanie zmodernizowana w pełni linia Kartuzy – Glincz (nr 229) wraz ze stacją Kartuzy i budową nowej łącznicy.
Bajpas ma stanowić docelowo alternatywne połączenia Gdańska z Kartuzami – zgodnie z deklaracją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Zakończenie wszystkich prac na bajpasie to koniec 2022 r. Zakładane efekty będą po wybudowaniu mijanki w Dzierżążnie, modernizacji stacji Kartuzy i budowie nowej łącznicy. Te prace zakończą się z początkiem 2024 r., wraz z pracami na linii Somonino – Kartuzy (nr 214) – napisał rzecznik PKP PLK – Mirosław Siemieniec.
Znaczne opóźnienie prac oznacza, że na Pomorzu nie zostaną w tej perspektywie zrealizowane dwa z trzech dużych projektów.
Prace na linii 202 na odcinku od Trójmiasta do Słupska zaledwie się rozpoczną, podobnie jak w wypadku linii 201.