PKP PLK przebudują stację w Rypinie, dzięki czemu miasto ma w końcu wrócić na mapę kolejowych przewozów regionalnych. Prace przy infrastrukturze stacyjnej potrwają jednak aż do 2026 roku i będą kosztować niecałe 40,5 mln złotych netto.
Tuż przed nowym rokiem PKP PLK podpisały umowę na realizację zadania pn. „Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odc. Sierpc – Brodnica”. Zadanie obejmuje zwiększenie przepustowości linii na tym odcinku oraz prowadzenie ruchu pociągów przy jednoczesnej obsłudze bocznic szlakowych Szczutowo i Kretki.
Na stacji Rypin zbudowany zostanie nowy peron, a obecny zostanie zmodernizowany. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie. Więcej o zakresie prac można
przeczytać tutaj.Przebudowany zostanie układ torowy stacji, co umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 100 km/h. Tory o długości 750 metrów umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych. Jak czytamy w komunikacie PKP PLK - "Poprawi się przepustowość stacji i odcinka linii Sierpc – Brodnica, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów. Umożliwi to przewoźnikom przygotowanie atrakcyjniejszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych", warto jednak dodać, że obecnie Rypin dysponuje... jedną parą połączeń pasażerskich. Chodzi oczywiście o pociąg PKP Intercity Flisak, który jest jedynym pociągiem docierającym do powiatowego Rypina, ponieważ województwo kujawsko-pomorskie
na razie nie jest zainteresowane uruchomieniem pociągów regionalnych do tego miasta. Dopiero przebudowa stacji ma pozwolić na wznowienie obsługi Rypina połączeniami regionalnymi, choć nie stanie
się to szybciej niż na przełomie 2026 oraz 2027 roku. PKP PLK pisze też, że "sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Odtąd ruch na stacji Rypin będzie sterowany z Brodnicy. Będzie bezpieczniej na styku dróg i torów dzięki modernizacji dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w Rypinie: w ciągu ul. Mławskiej (droga wojewódzka nr 563) oraz w ciągu drogi wewnętrznej, łączącej ul. Gałczyńskiego z terenami przemysłowymi i rolnymi. Na obu przejazdach zostaną zamontowane sygnalizatory oraz rogatki. Przebudowane zostanie także przejście dla pieszych w obrębie stacji wraz z dojściem do nowego peronu nr 2".
Zadanie zrealizuje Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu. Zakończenie prac planowane jest w czerwcu 2026 r. Wartość inwestycji to 40,4 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne w wysokości do 100 proc. w ramach Krajowego Programu Odbudowy dla projektu pn. „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”.
Warto przypomnieć, że na potrzeby
uruchomienia pociągu TLK Flisak, w 2021 r. PLK za 23 mln zł netto wymieniły szyny i podkłady (12 km toru) oraz zabudowały blokadę liniową na odcinku linii nr 33 między Sierpcem a Brodnicą, dotąd wykorzystywanym wyłącznie przez pociągi towarowe.