Jak poinformowała PKP PLK, wszystkie prace w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk” zostały zrealizowane z niemal rocznym opóźnieniem.
Umowy na poprawę kolejowego dostępu do trójmiejskich portów
podpisane zostały w czerwcu 2019 roku. Łączna wartość kontraktów to prawie 3 mld zł brutto. Realizacja miała potrwać 30 miesięcy, czyli do końca 2021 roku. Jednak dopiero teraz PKP PLK poinformowała o zakończeniu prac na pierwszym z dwóch kontraktów – wartej 1,1 mld zł netto poprawie dostępu do Portu Gdańsk.
Opóźnienie wyniosło więc 11 miesięcy.
Jak informuje PKP PLK, dzięki zrealizowanym pracom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 227, 249 i 722). Obecnie, mimo zrealizowania inwestycji,
dostęp do portu jest znacząco utrudniony z powodu zwiększonych przewozów węgla.
Projekt uzupełniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Kierowcy korzystają z tego rozwiązania od grudnia 2021 r. Przebudowano 3 mosty oraz 2 wiadukty i kilkanaście przepustów. W ramach prac zrealizowana została rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Zmodernizowano aż 13 przejazdów kolejowo-drogowych.
Prawie 40 proc. wartości inwestycji sfinansowano ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. – Gratuluję PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. realizacji tej strategicznej inwestycji, która pozwala na sprawniejszy transport towarów do portu koleją, która jest ekologicznym środkiem transportu. Ten efekt osiągnięto poprzez znaczne zwiększenie przepustowości oraz poprawę płynności ruchu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. To efektywne wykorzystanie środków unijnych – mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA cytowany w komunikacie.
– Poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu, w ruchu krajowym i międzynarodowym – dodaje Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.