Modernizacja odcinka Pszczyna – Żory ma rozpocząć się za mniej niż rok. Na razie nie ogłoszono jednak przetargu na roboty, nie ustalono też ich dokładnego zakresu. PKP PLK zapewniają przy tym, że oczekiwana inwestycja obejmie m.in. wymianę torowiska i instalację nowego systemu sterowania ruchem.
Koleje Śląskie, które obsługują przewozy na trasie Rybnik – Żory – Pszczyna, niedawno zmniejszyły liczbę połączeń realizowanych w weekendy. Spółka
tłumaczy, że ułożenie atrakcyjnego rozkładu jazdy było trudne, bo zarządca infrastruktury przesunął termin planowanego remontu odcinka z Żor do Pszczyny. Nie dojdzie też do przywrócenia zlikwidowanych pociągów, bo wojewódzki przewoźnik nie zamierza rozbudowywać oferty w obliczu konieczności zamknięcia ruchu na czas prowadzenia anonsowanych prac.
Wkrótce ogłoszony zostanie oczekiwany przetarg – W 2021 r. realizacja prac na linii nr 148, odcinek Pszczyna – Żory, została włączona na listę projektów planowanych do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie potwierdził on przy tym wprost, że doszło do zmiany zakładanego terminu początku realizacji prac. Zapowiedział jedynie, że według aktualnych założeń mają one wystartować na początku 2023 r.
Wydaje się to założeniem ambitnym, bo na razie spółka nie ogłosiła przetargu na roboty. Nasz rozmówca zapewnił jednak, że rozpoczęły się przygotowania do wszczęcia postępowania. – Projekt przewiduje wymianę nawierzchni torowej, rozjazdów i sieci trakcyjnej, a także przebudowę obiektów inżynieryjnych i instalację systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK) – usłyszeliśmy od przedstawiciela PLK.
Trudno szacować wartość zamówienia, bo nie jest znany jego zakres – Całkowity zakres prac inwestycyjnych jest jeszcze ustalany – zastrzegł jednocześnie Piotr Hamarnik. Nie podał więc także szacunkowej wartości zamówienia. W obliczu trwających nadal prac nad listą przewidywanych robót plan zarządcy infrastruktury, aby rozpocząć prace ziemne za niecały rok, wydaje się tym bardziej skomplikowany.
W ruchu pasażerskim linia nr 148 ma znaczenie regionalne. Spina Subregion Zachodni z rejonem Beskidu Śląskiego, zapewniając tym samym możliwość szybkiego dojazdu w głąb Beskidów oraz na Słowację. Odcinek jest także wykorzystywany w transporcie towarowym.