W tym roku mają rozpocząć się prace na południowym odcinku „Węglówki” w rejonie Chorzowa i Bytomia. Ich realizacja potrwa dwa lata. W najbliższym czasie gotowe będą też dokumentacje dotyczące planowanych inwestycji obejmujących odcinki na północ od Zduńskiej Woli-Karsznic. Nieco później zakończą się roboty projektowe obejmujące odcinek Nakło Śląskie – Kalina.
Trwa modernizacja tzw. Magistrali Węglowej Śląsk – Porty, czyli linii kolejowej nr 131. Inwestycja jest podzielona na etapy, a aktualnie prace toczą się na
fragmencie łączącym ze sobą województwa śląskie i łódzkie. Jak poinformował niedawno zarządca infrastruktury, kontrakt obejmujący odcinek podległy budowanemu Lokalnemu Centrum Sterowania Zduńska Wola-Karsznice może zostać ukończony z pewnym opóźnieniem. Roboty prawdopodobnie przeciągną się do końca przyszłego roku.
Karsznickie łącznice są już gotowe – Zakończyła się już natomiast modernizacja łącznic nr 542 Zduńska Wola-Karsznice – Gajewniki i 739 Zduńska Wola-Karsznice – Zduńska Wola – relacjonuje Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Umożliwiają one zjazd z „Węglówki” na linię nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa. Wykonawcą prac na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola jest ZUE SA.
Równolegle konsorcjum, którego liderem jest Porr, prowadzi roboty pomiędzy Kaliną a Ruścem Łódzkim. To większy, bo wart ponad 1,2 mld zł kontrakt (ZUE za prace koncentrujące się w województwie łódzkim otrzyma ponad 500 ,lm zł). – Roboty na obydwu odcinkach potrwają do 2023 r. – mówi nasz rozmówca. Zapowiada także, że niebawem ekipy remontowe wejdą na kolejny fragment magistrali.
Niebawem początek prac w okolicach Nakła Śląskiego – Na odcinku Chorzów-Batory – Bytom – Nakło Śląskie prowadzone są prace budowlane – usłyszeliśmy od Katarzyny Głowackiej z PLK. Rozpoczęły się w marcu tego roku. W przyszłym roku zakończyć ma się zaś faza projektowa dla odcinka Nakło Śląskie – Kalina, który styka się z fragmentem modernizowanym obecnie przez Porr.
Trwa także projektowanie modernizacji odcinków północnych: Zduńska Wola-Karsznice – Dąbie nad Nerem, Dąbie – Złotniki Kujawskie, Złotniki – Twarda Góra, Twarda Góra – Tczew. We wszystkich tych przypadkach dokumentacja ma być gotowa jeszcze w tym roku.