PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w czerwcu, po ponad 20 latach, uruchomione zostaną połączenia kolejowe z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Inwestycja za 217 mln miała być skończona znacznie wcześniej.
Inwestycja realizowana na linii 285 to szansa na przyciągnięcie do kolei mieszkańców południowych dzielnic Wrocławia, a także Sobótki czy Świdnicy. Między Wrocławiem Głównym a Świdnicą Miasto będzie można wysiąść na łącznie 14 przystankach i stacjach Najszybsze pociągi Kolei Dolnośląskich przemierzą ten odcinek w 56 minut, wolniejsze – w 1 godzinę i 16 minut. Do niektórych pociągów dołączone zostaną specjalne wagony rowerowe (od lipca). Na linii najpopularniejszym taborem mają być trójczłonowe, hybrydowe Impulsy.
Oczekiwana inwestycja– Prace na linii kolejowej nr 285 były od wielu lat oczekiwane przez mieszkańców Dolnego Śląska. Jako samorząd województwa jesteśmy przygotowani na uruchomienie już od czerwca regionalnych połączeń kolejowych z użyciem naszych najnowocześniejszych pociągów, które bezpośrednio skomunikują Świdnicę z Wrocławiem przez Sobótkę – powiedział Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków budżetowych oraz ze wsparciem środków unijnych, jak projekt na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica, realnie zwiększają dla mieszkańców Dolnego Śląska oraz w Polsce możliwości kolei, jako środka komunikacji efektywnej i ekologicznej. W ostatnich latach dzięki wykonanym pracom zapewniliśmy możliwości sprawnych podróży i przewozu towarów na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów, Wrocław Psie Pole – Jelcz Laskowice oraz Węgliniec – Zgorzelec – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dodatkowe możliwości kolei – szerszy zakres prac
Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowany. Jest dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe tym m.in. tłumaczą opóźnienie, do którego doszło przy oddawaniu inwestycji.
Odcinek linii nr 285 z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy ma około 60 km. Będzie tu można kursować z prędkością 120 km/h. Na razie regularnym ruchem pasażerskim zainteresowane są tu tylko Koleje Dolnośląskie, za to w liczbie 11 par pociągów. Z końcem roku oddany do eksploatacji ma być
kolejny odcinek linii 285, do Jedliny-Zdroju. Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.