PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w ubiegłym roku podpisały umowy na inwestycje o wartości ponad 18,5 mld zł. W roku 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zrealizować prace o wartości 10 mld zł,
Jak informuje PKP PLK, w realizacji są umowy o wartości ponad 25 mld zł. Według oficjalnej zapowiedzi, w roku 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zrealizować prace o wartości 10 mld zł, wykorzystując środki z programów UE i budżetu państwa. Przypomnijmy, że plan inwestycyjny PLK na rok 2017
zakładał wykonanie prac o wartości 5,467 mld złotych, ale jeszcze nie mamy informacji i poziomie jego wykonania.
Jeszcze w kwietniu PKP PLK zapowiadała, że w 2017 roku
uda się podpisać kilkaset umów, których wartość kosztorysowa wyniesie 29 mld zł (wobec 7 mld złotych w podpisanych umowach w 2016 roku). Później okazało się, że z powodu znaczących oszczędności w przetargach wartość umów obniżyła się, ale wciąż miała wynosić
"niemal równe 20 miliardów złotych". Mimo tego, że w drugiej połowie roku
ceny proponowane przez wykonawców gwałtownie wzrosły, ostatecznie umowy podpisano tylko na kwotę 18,5 mld złotych - choć PLK podkreśla, że kosztorysowo znacznie przekroczyły one wspomniane 20 mld zł.
Powiązana z tą zapowiedzią była druga deklaracja – że do końca 2017 roku PLK będzie mieć w realizacji inwestycje warte łącznie 30 miliardów złotych. Obecnie jak podaje spółka, jest to o ok. 25 mld złotych, a inwestycje warte 5 mld złotych już zrealizowano. Wartość całego
Krajowego Programu Kolejowego to ok. 66,5 mld złotych.
Czekamy na wyjaśnienia PKP PLK dotyczące tego, w jakim stopniu o niższym wyniku zadecydowały niższe ceny i czy ewentualnie zarządca nie podpisał umów, które planował już skierować do realizacji. Warto jednak przypomnieć, że na torach już trwa szereg inwestycji. I tak, w 2018 roku ma się zakończyć
modernizacja linii 447 Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. W ubiegłym roku podpisano też m.in. umowy na 7 z 8 projektów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia: Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Skarżysko-Kamienna – Sandomierz, granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, Białystok – Bielsk Podlaski, Lewki – Hajnówka, Działdowo – Olsztyn oraz Szczytno – Ełk. Tzw. Magistrala Wschodnia obejmie m.in., Olsztyn, Białystok, Rzeszów, Kielce i Lublin. Podpisano też umowy m.in. na modernizacje linii kolejowych m.in. Warszawa – Poznań, Lublin – Warszawa, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin (prace wyprzedzające).