Zarządca infrastruktury podsumował wydatki poniesione na poprawę jakości infrastruktury prowadzącej do przejść granicznych z Ukrainą. Od 24 lutego zeszłego roku do końca 2023 r. na ten cel ma zostać wydatkowane przeszło 200 mln zł. Prace objęły także szerokotorowe odcinki graniczne.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z 24 lutego zeszłego roku skala przewozów pomiędzy Polską a Ukrainą znacznie wzrosła. Większa stała się też rola infrastruktury kolejowej w kontekście militarnym. PKP PLK zapewniają, że ma to swoje odzwierciedlenie w nakładach na infrastrukturę zarówno pasażerską, jak i wykorzystywaną wyłącznie w ruchu towarowym.
Prace m.in. na wschodniej E20
Niedawno opisywaliśmy działania
podejmowane na trasie prowadzącej do przejścia w Dorohusku. Na drugim z najistotniejszych przejść, w Medyce, zakres działań był porównywalny i także objął zarówno infrastrukturę normalnotorową, jak i polski odcinek kończącej się w Przemyślu nitki 1520 mm. Właśnie na trasie szerokotorowej (linia nr 92) wyremontowany został jeden z torów w Hurku. Na linii normalnotorowej (nr 91) prace objęły jeden z torów w Medyce. Dodatkowym kosztem było wygłaszanie zapowiedzi w języku ukraińskim na stacjach w Rzeszowie i Przemyślu.
Na trasach prowadzących do przejścia w
Hrebennem (linie nr 69 z Rejowca i 101 z Muniny) przeprowadzono punktowe naprawy torów. Wyremontowano też dwa tory na stacji Hrubieszów Miasto. Na liniach nr 69 i 72 Zawada – Hrubieszów Miasto naprawiona została nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych. Na wspomnianych trasach zrealizowane były ponadto roboty utrzymaniowe w zakresie wymiany zużytych podkładów drewnianych (na drewniane),, wymiany szyn i podrozjezdnic, spawania szyn i regulacji toru. Pewne prace przeprowadzono też na kolejowym przejściu Werchrata – Rawa Ruska.
Odtworzona została
przejezdność linii nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice, choć dotychczas odcinek ten nie doczekał się wznowienia ruchu. Na sąsiedniej linii nr 108 Stróże – Krościenko na przygranicznym odcinku z Ustrzyk do Krościenka
wymienione zostały pojedyncze podkłady. PLK uzupełniły też tłuczeń i podbiły tor. Modernizację przeszły ponadto dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Również tam póki co nie doszło do przywrócenia regularnych przewozów. – Łączne koszty poniesione od lutego 2022 r. do końca pierwszego półrocza tego roku to ok. 187 mln zł – wskazuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
Rozpoczęte działania są kontynuowane
W drugim półroczu tego roku realizowane są kolejne
roboty dotyczące przejścia w Dorohusku, które opisywaliśmy już w zeszłym tygodniu. Na linii nr 91 (normalnotorowa trasa do Medyki) naprawę główną przechodzą dwa tory na stacji Medyka, wymieniane są też cztery rozjazdy. Modernizację przechodzą dwa tory linii szerokotorowej.
Linia nr 69 została przygotowana do przywrócenia ruchu pasażerskiego do ukraińskiej Rawy Ruskiej – od niedawna kursuje tam pociąg uruchamiany przez Koleje Ukraińskie UZ we współpracy z polskim prywatnym przewoźnikiem SKPL. – Łączne koszty planowane do poniesienia to ok. 38 mln zł – informuje nasz rozmówca.