PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały stanowisko w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 201. Odnosi się w nim do pisma samorządu województwa pomorskiego, które przez wieloletnie opóźnienia w realizacji modernizacji „201” nie może w pełni wykorzystać zalet zelektryfikowanej już linii PKM.
PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają w piśmie, że przygotowują się do dużego zadania, jakim jest modernizacja 170 kilometrów linii kolejowej nr 201 w ramach projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Pierwotnie koniec zadania zaplanowano na rok 2023.
– Zmiana terminu zakończenia inwestycji była spowodowana koniecznością przygotowania nowego zakresu projektu. Podczas przygotowywania dokumentacji napływały wnioski od samorządów, zarządców infrastruktury drogowej oraz mieszkańców, dotyczące m. in. dodatkowych działań na rzecz bezpieczeństwa poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z torami. Propozycje z szeroko zakrojonych konsultacji społecznych zostały uwzględnione w nowym zakresie projektu – czytamy w piśmie z PKP PLK.
Zarządca infrastruktury dodaje, że od 2020 r. o zmianie zakresu projektu, szczegółach elektryfikacji oraz harmonogramie zakończenia realizacji inwestycji w 2027 r. wiedzą organizatorzy przewozów pasażerskich. „W tym Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, oraz partnerzy PLK S.A. Spółka jest w stałym kontakcie zarówno z UMWP jak i PKM S.A., i na bieżąco przekazuje aktualne informacje o projekcie”.
Co dzieje się obecnie na linii 201? – Aktualnie w finalizacji jest pozyskiwanie decyzji administracyjnych dla linii nr 201 i równolegle prowadzone są prace budowlane na liniach stycznych, łączących się z linią kolejową nr 201, czyli na tzw. bajpasie kartuskim (linie nr 234 i 229 Kokoszki – Stara Piła – Glincz) oraz na linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowej łącznicy w obrębie stacji Kartuzy. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku i są niezbędne dla umożliwienia realizacji robót na linii nr 201 i zapewnienia podróżnym z Kartuz i okolic dojazdu koleją do stolicy regionu – czytamy.
O tym, dlaczego Pomorskie ma pretensje do PLK o brak terminowego zakończenia modernizacji linii 201 (a nawet brak rozpoczęcia takich prac)
można przeczytać tutaj.