PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do ogłoszenia przetargu na przebudowę stacji Słupsk oraz torów na linii 202 w okolicy miasta. Zobaczyliśmy pierwszą wizualizację peronów w mieście i nowego mostu na rzece Słupi.
Planowana do zakończenia gruntowna modernizacja linii 202 od miejscowości Kobylnica na Zachód od Słupska, przez Słupsk, Lębork, Wejherowo do Gdyni Chylonii, została w większej części odłożona na przyszłą perspektywę unijną, jednak część prac będzie miała miejsce już w 2022 roku. Prace zostały zaplanowane już na drugą połowę 2021 roku, jednak w tym roku, jak zapewnia PKP PLK – w trzecim kwartale –
uda się ogłosić tylko przetarg na przebudowę stacji Słupsk.
– Przewiduje się przebudowę układu torowego stacji oraz peronów. Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację na stacji, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Przebudowane przejście podziemne, dzięki windom, poprawi dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przebudowa przejścia podziemnego umożliwi także przebicie się na zachodnią stronę stacji, gdzie powstaje właśnie autobusowe centrum przesiadkowe.
W ramach przebudowy perony 1 i 2 pozostaną w obecnych lokalizacjach, zachowane mają być zabytkowe żeliwne nitowane wiaty i ponad 100-letnie kioski na peronach. Bliżej obecnego budynku dworca (który zostanie wyburzony, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt) powstanie dodatkowy trzeci peron, który będzie obsługiwał pociągi w kierunku Miastka i Szczecinka, a także pozostałe regionalne.
W Słupsku planuje się również budowę Lokalnego Centrum Sterowania i nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (pod znakiem zapytania stoi przyszłość XIX-wiecznej nastawni zlokalizowanej pod wiaduktem przy ul. 3. Maja). Przebudowany zostanie, z zachowaniem części zabytkowych elementów, most kolejowy na rzece Słupi. Za Słupskiem, w kierunku Koszalina, powstanie nowy peron w Kobylnicy (obecnie jest tu peron wyłącznie dla pociągów jadących po linii 405 w kierunku Kępic, Miastka i Szczecinka). Zakończenie prac związanych ze słupskim linii 202 odcinkiem planuje się w 2025 r. Modernizacja całej linii w założonym zakresie – od Kobylnicy do Gdyni Chyloni, prawdopodobnie potrwa jeszcze dłużej. O tym, że przebudowa linii 202 podrożała pięciokrotnie
pisaliśmy tutaj.
Poprosiliśmy PKP PLK o więcej szczegółów dotyczących modernizacji stacji. Do tematu wrócimy.