Dziś (5 kwietnia) w Katowicach PKP PLK podpisała największe od dłuższego czasu umowy na realizację nowych inwestycji. Dotyczą m. in. przebudowy magistrali kolejowej przez środek aglomeracji.
Większa z podpisanych dziś umów dotyczy prac na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Modernizacja fragmentów linii 1 i 139 obejmę przede wszystkim
dobudowę drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego. Ogłoszony dwa lata temu przetarg łączył się z
dużym zamieszaniem m. in. z udziałem ofert z Chin.
Ostatecznie wybrano konsorcjum polskich firm Torpol i Intop, Wynagrodzenie konsorcjum w ramach umowy wynosi ok. wynosi ok. 3 402,3 mln zł netto (tj. 4 184,8 mln zł brutto), w tym: zamówienie podstawowe ok. 3 374,7 mln zł netto (tj. 4 150,8 mln zł brutto), opcja nr 1 ok. 16,3 mln zł netto (tj. 20 mln zł brutto) a opcja nr 2 ok. 11,4 mln zł netto (tj. 14 mln zł brutto). Udział Torpolu w wynagrodzeniu konsorcjum wynosi ok. 70%. Termin realizacji Inwestycji wynosi 228 miesięcy od daty rozpoczęcia, w tym 48 miesięcy na realizację zamówienia podstawowego. Projekt ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 755 mln euro z instrumentu CEF.
Druga umowa została podpisana konsorcjum z Trakcja, PPM-T (obie spółki z grupy PKP PLK) oraz Alstom Polska na wykonanie prac na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa. Wartość umowy to 1,67 mld złotych netto (tu również są dwie opcje warte po kilka mln złotych). Termin realizacji to 191 tygodni. Ta inwestycja miała zostać zrealizowana wcześniej, ale PLK
nie otrzymała dofinansowania CEF na to zadanie - udało się to dopiero w drugim podejściu. Ponowne postępowanie, które wygrała Trakcja, ogłoszono w grudniu 2022 roku. W ramach projektu planowana jest m.in. przebudowa linii, stacji Chybie, Zebrzydowice oraz infrastruktury pasażerskiej.
—Ta inwestycja pokazuje, jak ważne jest projektowanie, budowa nowych linii i modernizacja istniejących linii kolejowych w tak bardzo zatłoczonych komunikacyjnie miejscach, jak województwo śląskie. Tu znajdują się odcinki dróg, np. między Katowicami a Sosnowcem, po których porusza się ponad 112 tysięcy pojazdów na dobę. Jestem przekonany, że tak duże projekty muszą być realizowane właśnie tam, gdzie mamy do czynienia z wielkimi potokami osobowymi. Naszym celem jest rozładowanie tego ruchu i stworzenie atrakcyjnej oferty połączeń kolejowych, większej przestrzeni dla ruchu aglomeracyjnego, by połączenia były częstsze i przede wszystkim dopasowane do kalendarza ludzi, którzy przyjeżdżają na Śląsk pracować, uczyć się, czy realizować swoje projekty biznesowe — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak cytowany w komunikacie.
Szczegóły inwestycji: Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice
Jak informuje PKP PLK, przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice to nowe możliwości kolei w aglomeracji. Planowane są trzy dodatkowe przystanki: Katowice Uniwersytet (między ul. Paderewskiego i Łokietka), Katowice Akademia (między ul. Damrota i Francuską) oraz Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka) dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację na perony ułatwią windy. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Orientację zapewnią gabloty z rozkładem jazdy, zegary i wyświetlacze z informacjami o pociągach. Zachętą do ekologicznych podróży – łączenia kolei i rowerów – będą stojaki w obrębie peronów. Inwestycja PLK SA obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska. Wszystkie obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane będą dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii to budowa ok. 22 km nowych torów i przebudowa 96 km torów, wymiana ok. 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.
Po podpisaniu umowy, wykonawca ma 90 dni na przygotowanie z PLK SA i Miastem Katowice szczegółowego harmonogramu obejmującego zmiany w komunikacji, które z wyprzedzeniem będą przedstawione mieszkańcom. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r. Wartość zadania to 3,4 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” - informuje PLK.
Szczegóły inwestycji: Zabrzeg - Zebrzydowice
Jak informuje PLK, przebudowa obejmie stacje Chybie i Zebrzydowice oraz przystanki Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl. W ramach prac planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo na 25 obiektach inżynieryjnych.
W połowie maja rozpoczną się roboty budowlane. Planowane zmiany w komunikacji będą z wyprzedzeniem przekazywane mieszkańcom. Zakończenie prac jest przewidziane w grudniu 2027 r. Wartość zadania to prawie 1,7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z z instrumentu CEF „Łącząc Europę” (w ramach kolejnego konkursu) w wysokości 362 mln euro. Oba projekty mają dofinansowanie na poziomie aż 85% kosztów kwalifikowanych.