PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na studia wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz linii kolejowej na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki. Opracowania mają kosztować łącznie 4 miliony złotych.
Przetarg na wykonawców wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz dla C-E59 Św. Katarzyna – Wrocław Muchobór/Kuźniki
został ogłoszony w maju tego roku. To jedno z najciekawszych opracowań tego typu. Koncepcja ma uwzględnić przywrócenie ruchu kolejowego na stacji Wrocław Świebodzki, budowę nowej linii średnicowej, ruch towarowy na nowej linii dużych prędkości w kierunku Warszawy czy połączenie do lotniska.
Szeroko piszemy o tym tutaj.
Oferty w przetargu otwarto prawie cztery miesiące temu. W międzyczasie podpisany został
zaskakujący list intencyjny w sprawie wyrażenia woli współpracy na rzecz podjęcia działań w zakresie opracowania Wstępnego Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dziś (4 października) PKP PLK poinformowała o podpisaniu umów z wykonawcami.
Co dla węzła wrocławskiego?Jak informuje PKP PLK, blisko 1,5 mln zł przeznaczy na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. - Dokument pozwoli na rozpoznanie potrzeb w zakresie inwestycji na terenie aglomeracji wrocławskiej. Przewidziano uzyskanie danych o rozwiązaniach technicznych, gwarantujących odpowiednią przepustowość (liczbę kursujących pociągów) na liniach kolejowych oraz jak najlepszą dostępność do transportu kolejowego. Studium ma być „narzędziem” do planowania inwestycji po 2020 r. – pisze inwestor.
– W ramach studium będzie rozpatrywana m.in.: odbudowa stacji Wrocław Świebodzki, z ewentualną możliwością jej przebudowy jako stacji przelotowej; budowa połączenia kolejowego do lotniska we Wrocławiu; przeprowadzenie trasy linii kolei dużych prędkości przez wrocławski węzeł kolejowy, przebudowa wrocławskiej linii średnicowej, budowa bezkolizyjnych układów na linii średnicowej, celem oddzielenia ruchu regionalnego i dalekobieżnego; możliwość wykorzystania linii towarowych dla ruchu pasażerskiego. Wykonawcą studium jest firma BBF Sp. z o.o. z Poznania. Wartość umowy wynosi 1 490 tys. zł. Termin realizacji 34 m-ce od podpisania umowy – podaje PLK.
Co na C-E 59?Jak podaje inwestor, studium wykonalności dla linii kolejowej C-E 59 na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki za ponad 2,5 mln zł ma na celu ustalenie niezbędnego zakres robót dla dostosowania linii do wymogów europejskiej sieci kolejowej TEN-T. Dokument umożliwi pozyskanie środków unijnych na rozwój trasy kolejowej w perspektywie 2021-27. Opracowanie obejmuje linie kolejowe należące do europejskiego korytarza transportowego na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór – Wrocław Kuźniki, oraz linie w obrębie Wrocławia. Wykonawcą jest konsorcjum, którego z liderem firmą WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Termin realizacji wynosi 16 miesięcy.
W ramach prac studialnych przewidziano konsultacje z samorządami i przewoźnikami w celu ustalenia wstępnych wariantów i prognoz rozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego. Oba zadania będą finansowane ze środków własnych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.