Po 9 latach pociągi znów pojadą po linii Skoczów – Goleszów – Cieszyn. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. kosztowała 460 mln zł i została dofinansowana ze środków unijnych w ramach RPO województwa śląskiego. Remont ma zbliżyć turystyczną perełkę województwa śląskiego do stolicy województwa.
Po 9 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego znów możliwe stanie się podróżowanie pociągiem z Goleszowa do Cieszyna. Odcinek ten pociągi Kolei Śląskich pokonają w 11-12 minut, natomiast przejazd z Katowic do Cieszyna przez Skoczów i Goleszów potrwa 94 minuty (z przesiadką w Skoczowie). Będzie 7 par pociągów Kolei Śląskich na tej trasie. Wciąż będziemy mogli pojechać do Katowic także przez Zebrzydowice.
– Zmiana nie tylko istotnie rozszerzy regionalną ofertę przewozową KŚ (zgodnie z oczekiwaniami podróżnych dot. szybkiego dojazdu do Katowic), ale także pozytywnie wpłynie na ruch transgraniczny (o co również prosili pasażerowie) – poinformowały Koleje Śląskie.
Co zbudowano od nowa?W stacji Cieszyn przebudowano dwa perony, które podwyższono i wyposażono w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i tablice informacyjne. Nawierzchnia peronów jest antypoślizgowa. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się korzystają z pochylni. Już wcześniej samorząd przebudował dworzec w Cieszynie, który stał się genialnym węzłem transportowym (tuż obok torów działa dworzec autobusowy). Przebudowano także przystanki Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Uniwersytet (dawniej Mnisztwo). Ten ostatni został przesunięty około 1,5 km i znajduje się teraz w dogodniejszej dla uczniów i studentów lokalizacji.
Na całym szlaku Goleszów – Cieszyn wymieniono prawie 10 km toru i sieci trakcyjnej. Pociągi pojadą z prędkością do 80 km/h. Przebudowa objęła 11 przejazdów kolejowo-drogowych i 2 przejścia dla pieszych wraz z urządzeniami zabezpieczającymi. Zostało zrewitalizowanych lub przebudowano prawie 40 obiektów inżynieryjnych.
Przez Goleszów do Wisły w grudniuInwestycja jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe także na odcinku Bronów (Chybie) – Wisła Głębce. Pociągi kursują po nowym torze od Bronowa do Skoczowa, a pasażerowie wsiadają i wysiadają z pociągu na nowym przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych peronach na stacjach Pierściec i Skoczów, a także na przystankach Chybie Mnich i Zaborze. Prace na trasie Goleszów – Wisła Głębce zakończą się w listopadzie.
Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” to prawie 460 mln zł, z czego 85% jest dofinansowane w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
O rozkładzie jazdy pociągów, cenach biletów na nowej trasie oraz o sposobie obsługi Cieszyna piszemy więcej w tekście
"Znamy godziny odjazdów i ceny biletów na pociągi Cieszyn – Skoczów i Cieszyn – Katowice".