Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Plan na 2024 r. – ponad 17 mld zł w przetargach
fot. PKP PLK
Rail Baltica między Białymstokiem a Ełkiem, kolejne odcinki linii 104 oraz znaczna część linii Skierniewice – Łuków – to najważniejsze przetargi, jakie zamierza ogłosić do końca roku zarządca infrastruktury kolejowej. Wartość wszystkich tegorocznych postępowań ma wynieść ok. 17,5 mld zł. Czas między ogłoszeniem a podpisaniem umowy ma nie przekraczać ośmiu miesięcy.

W trzecim kwartale bieżącego roku mają zostać rozpisane postępowania na modernizację odcinka linii 7 między stacjami Warszawa Wawer i Otwock, fragmentu linii 202 Gdynia Chylonia – Lębork i budowę systemu sterowania ruchem kolejowym między Szczyrzycem a Tymbarkiem (linia 104). Ostatnie duże postępowanie ogłoszone przed październikiem będzie dotyczyło odcinków linii 25 (Sandomierz – Sobów), 74 (Sobów – Zbydniów) i 78 (Sandomierz – Grębów).

Na ostatnie trzy miesiące zarząd PKP PLK zaplanował natomiast przetargi na kolejny fragment Rail Baltica – Białystok – Ełk w podziale na dwie części, rozgraniczone stacją Osowiec). Trwają dyskusje z instytucjami unijnymi nad docelową prędkością maksymalną. W ostatnim kwartale należy spodziewać się też postępowań na trzech kolejnych odcinkach linii 104 (C1 Tymbark – Limanowa, F Podłęże R401 – Gdów oraz J Podłęże Balachówka – Podłęże R301). Również trzy przetargi będą dotyczyły linii 12: Skierniewice – Czachówek Wschodni z wyłączeniem odc. Puszcza Mariańska – Mszczonów, Góra Kalwaria – Kępa Gliniecka wraz z mostem przez Wisłę oraz Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z podstacją Osieck, ale z wyłączeniem ostatnio wymienionego fragmentu. Całości dopełni postępowanie na przebudowę stacji Maksymilianowo na magistrali węglowej.

– Wiemy, że rynek potrzebuje przetargów. Chcemy możliwie szybko (po zakończeniu pełnego przeglądu, który prowadzimy wraz z Ministerstwem Infrastruktury) wypuszczać je na rynek – deklaruje członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki. W niektórych przypadkach zarządca infrastruktury oczekuje na pozyskanie funduszy (np. dla linii Białystok – Osowiec – Ełk – z CEF), jednak, jak przyznał Mochocki, nie bierze pod uwagę niepowodzenia.

Większość przetargów, tak jak dotychczas, będzie miała formułę „buduj”. Najwyższe kosztorysy – po ok. 3 mld zł – będą miały inwestycje na odcinkach Gdynia – Lębork i Białystok – Ełk. – Wyboru dokonywaliśmy dwuwarstwowo. Kryterium była faktyczna gotowość do ogłoszenia, a z drugiej strony – efektywność oraz efekt sieciowy – uzasadniał wybór przetargów członek zarządu PKP PLK Maciej Kaczorek. Jednym z zamiarów nowego zarządu jest skrócenie czasu między ogłoszeniem postępowania a podpisaniem umowy.

– Ogłaszamy przetargi, gdy mamy pewność uzyskania decyzji administracyjnych w ciągu 6-8 miesięcy – tak by w momencie podpisania umowy były one już wydane. Proces administracyjny nie jest jednak w pełni przewidywalny – zastrzegł Mochocki. – Nie będziemy sztucznie pompować statystyk, ogłaszając przetargi na długo przed załatwieniem formalności – zapewnił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Łączna wartość kontraktów ogłoszonych do końca roku ma sięgnąć 17,5 mld zł. Prognozowane na 2024 r. wykonanie nakładów to ok. 10 mld zł. Ukończony ma zostać odcinek Czyżew – Białystok wraz ze stacjami Łapy i Białystok. PKP PLK zapowiadają też otwarcie po przebudowie stacji Warszawa Zachodnia (z wyjątkiem tunelu dla pieszych, choć być może również on zostanie otwarty dla ruchu – prace wykończeniowe i w lokalach handlowych będą jednak trwały do połowy 2025 r.). Kontynuowane będą też – między innymi – prace na linii 131, E20 i E59, w łódzkim tunelu średnicowym i na linii 38.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Audyt części kolejowej i marketingu unieważniony!

Biznes

CPK: Audyt części kolejowej i marketingu unieważniony!

Łukasz Malinowski 27 maja 2024

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Tabor i technika

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Michał Szymajda 27 maja 2024

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Autobusy na nowych trasach w nowym roku

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koniec sporów zbiorowych w PKP PLK

Prawo i polityka

Koniec sporów zbiorowych w PKP PLK

inf. pras PKP PLK oprac. JM 21 maja 2024

Prezes Trakcji zatrzymany przez Prokuraturę Krajową

Biznes

Pozostałe z wątku:

CPK: Audyt części kolejowej i marketingu unieważniony!

Biznes

CPK: Audyt części kolejowej i marketingu unieważniony!

Łukasz Malinowski 27 maja 2024

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Tabor i technika

DM90 SKPL wożą pasażerów Polregio. Co dalej?

Michał Szymajda 27 maja 2024

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Autobusy na nowych trasach w nowym roku

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koniec sporów zbiorowych w PKP PLK

Prawo i polityka

Koniec sporów zbiorowych w PKP PLK

inf. pras PKP PLK oprac. JM 21 maja 2024

Prezes Trakcji zatrzymany przez Prokuraturę Krajową

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5