Ze sporym opóźnieniem względem pierwotnych planów ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej 97 z Żywca do Suchej Beskidzkiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” dla modernizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka od kilometra 45,855 do km 81,162. Na większości tego odcinka pociągi mogą kursować z prędkością 30 km/h.
W przetargu, poza wymianą torów, podsypki i przebudową obiektów inżynieryjnych, przewidziano liczne opcje. Opcji nr 1 dotyczy przebudowy sieci trakcyjnej, opcja 2 ”wykonanie robót w zakresie zabudowy komputerowych urządzeń srk w stacji Jeleśnia wraz z budową zasilania dla tych urządzeń”, opcja 3 dotyczy budowy nowego przystanku osobowego Żywiec os. 700-lecia w nowej lokalizacji, opcja nr 4 jest zaprojektowanie oraz wykonanie robót w zakresie wydłużenia peronu dwukrawędziowego z 200 m do 300 m wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą w stacji Jeleśnia.
Opcja nr 5 dotyczy zaprojektowania oraz wykonania robót w zakresie budowy nowego systemu odwodnienia na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec z wyłączeniem: stacji Lachowice, mijanki Hucisko, stacji Jeleśnia oraz stacji Żywiec Sporysz, Opcja nr 6 to zaprojektowanie oraz wykonanie robót w zakresie dostosowania dojazdów do przejazdów kolejowo – drogowych do wymagań Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2015 roku.
Sama realizacja podstawowych prac niesie więc za sobą ryzyko braku poprawy przepustowości, możliwości szybkiego obniżenia parametrów wyremontowanego toru, oraz zwolnień na przejazdach. Wykonanie wskazanych prac, poza przetargiem, w przyszłości niesie za sobą ryzyko kolejnych zamknięć linii, po jego wymianie. Bez wątpienia jednak to i tak wielki krok w kierunku poprawy warunków przejazdu na zdegradowanej trasie. Do czasu publikacji dokumentacji na stronach PLK nie wiemy do jakiej prędkości spółka chce przygotować linię. Maksymalnie będzie to prawdopodobnie 100 km/h.
Kryterium wyboru oferty będzie w 100% cena. Można je przedstawiać PKP PLK do 25 kwietnia. Na projekt i wykonanie prac będzie około dwa i pół roku.
Pierwotnie linia miała być modernizowana w ramach programu Kolej Plus, jednak PLK wyraźnie mówi o pieniądzach z KPO, na jej naprawę.
Tutaj piszemy o tym więcej.W ubiegłym roku PKP PLK rozpisała przetarg na wykonawcę projektów dotyczących
przebudowy obiektów inżynieryjnych i zwiększenia ich nośności.https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jednak-bedzie-rewitalizacja-linii-97-sucha-beskidzka--zywiec-108180.html