Na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie już wymieniony jest jeden tor, montowana jest sieć trakcyjna. Budowane są perony w Starachowicach, Wąchocku, Marcinkowie i Skarżysku Kościelnym z– informuje biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.
Projekt z Krajowego Programu Kolejowego, obejmujący prawie 100-kilometrową trasę Skarżysko-Kamienna – Sandomierz, już realizowany jest na odcinku ze Skarżyska-Kamiennej do Starachowic. Trwają prace torowe i budowa nowych peronów. Zgodnie z przyjętym rozkładem utrzymany jest ruch pociągów na sąsiadującym z pracami torze.
Od września ze Skarżyska-Kamiennej do Starachowic po nowym torze
Między stacjami Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie jest już 14 km nowego toru. Wykonawca wykorzystał ponad 22 tys. nowych podkładów i 33 000 ton (ok. 600 wagonów) potrzebnego pod torem tłucznia. Stoją nowe konstrukcje i wywieszana jest sieć trakcyjna. Na nowej trasie pracuje już specjalna maszyna – dynamiczny stabilizator toru, która przygotowuje tor do bezpiecznego przejazdu pociągów. Zgodnie z harmonogramem składy pojadą we wrześniu. Wówczas rozpoczną się prace na sąsiednim torze, którym obecnie prowadzony jest ruch.
Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów
Podróżujący pociągiem ze Starachowic, Wąchocka, Marcinkowa i Skarżyska Kościelnego zyskają wyższy komfort obsługi. Na stacjach widać, jak budowane są wyższe, wygodniejsze perony. Będą na nich zamontowane wiaty, ławki, tablice informacyjne i nowe oświetlenie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowany będzie także peron nr 3 w Skarżysku-Kamiennej i peron 1 w Starachowicach Wschodnich.
Bezpieczniej dla pasażerów i kierowców
W ramach prac na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie zaplanowano wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i rozjazdów. Wyremontowane zostaną budynki nastawni w Wąchocku i Starachowicach Wschodnich.
Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewni przebudowa 10 przejazdów. We wrześniu prace obejmą m.in. przejazd w Starachowicach (ul. Radomska) wymienione zostaną tory i jezdnia, poprawione będą dojazdy do skrzyżowania i odwodnienie.
Nowe możliwości kolei w regionie
Po zakończeniu robót na całej linii Skarżysko-Kamienna – Sandomierz pociągi pasażerskie pojadą szybciej z prędkością 120 km/h. Możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń z Ostrowca Świętokrzyskiego do Sandomierza, podróżni zyskają wygodniejszy dostęp do kolei. Roboty budowlane zaplanowano do 2021 roku. Wartość umowy na „Prace budowlane na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz” to 378,8 mln zł netto. Finansowanie inwestycji przewidziano z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Prace na linii kolejowej Skarżysko-Kamienna – Sandomierz w liczbach:
- 22 zmodernizowane stacje i przystanki
- 35 szt. wyremontowanych peronów
- 107 wyremontowanych obiektów inżynieryjnych
- 104 km zmodernizowanej linii kolejowej
- 69 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych
- 25 km wymienionej sieci trakcyjnej