Z redakcją „Rynku Kolejowego” skontaktowali się przewoźnicy kolejowi zaskoczeni tym, że efekty prac remontowych na odcinku Włosienica – Oświęcim nie zostały wprowadzone do rozkładu jazdy.
Efektów w rozkładzie nie ma
Jak donoszą przewoźnicy, pomimo prowadzonych w ubiegłym roku prac remontowych, prędkość pociągów nie została podwyższona. Chodzi o odcinek linii 94 od km 53 do 61. W obydwu torach obwiązuje tu ograniczenie prędkości do 40 km/h. Tymczasem w listopadzie ubiegłego roku zakończono układanie tu nowych torów (prawie 12 kilometrów toru pojedynczego), które pozwalają na osiągnięcie prędkości 80-100 km/h. – W rozkładzie jazdy obowiązuje stara prędkość. To dla nas strata rzędu 20 minut – skarżą się przewoźnicy towarowi.
Na odcinku od Skawiny do Oświęcimia od grudnia 2016 roku
nie kursują pociągi regionalne , ale korzystają z niej pociągi pasażerskie PKP Intercity, np.
przetrasowany z Katowic IC Chopin. Linia jest przede wszystkim intensywnie użytkowana przez przewoźników towarowych, którzy również tracą w ten sposób czas i pieniądze. Obniżona prędkość na linii kolejowej zmniejsza też przepustowość sieci, co jest szczególnie ważne w okresie intensywnych prac infrastrukturalnych.
Dorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych informuje, że prędkość zostanie podniesiona dopiero w korekcie rozkładu jazdy, zaplanowanej od 11 marca – z 40 do 100 i 110 a nawet 120 km/h. Dlaczego dopiero wtedy, skoro roboty zakończyły się przed końcem listopada? Jak tłumaczy przedstawicielka PLK, prace muszą zostać odebrane i odpowiednio wcześnie zgłoszone do rozkładu. Zdaniem PLK, w tym wypadku zabrakło na to czasu.
Ruszają kolejne prace
Linia nr 94 mogłaby stać się alternatywą dla modernizowanej od lat linii E30 z Górnego Śląska do Krakowa. Niestety, na to był czas w latach ubiegłych. Teraz zaczynają się zaplanowane na niej prace, które potrwają aż do 2023 roku (projekt „Prace na linii Kolejowej nr 94, na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”). Jak informuje Dorota Szalacha, do 2021 r., w ramach wspomnianego projektu, PLK zrealizują również przedsięwzięcie inwestycyjne za ponad 175 mln zł netto (ze środków budżetowych) na trasie Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie, które ma zapewnić wygodniejszą komunikację w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Więcej na jego temat
piszemy tutaj.
Właśnie od 11 marca, gdy podniesiona zostanie prędkość na końcowym odcinku linii 94,
ruszy kolejny etap prac na jej podkrakowskiej części. Spowoduje to
wprowadzenie komunikacji zastępczej.
linia 49 na odc. Spytkowice - Oświęcim rys. openrailwaymap.org