– Takiego zamówienia nie było w PLK od trzydziestu lat – mówi członek zarządu Antoni Jasiński. PKP PLK podpisała ze stargardzkim ZPS umowę na dostawę aż 36 nowych drezyn do prowadzenia napraw.
Umowa na dostawę pojazdów została podpisana dziś w Warszawie. Opiewa ona na kwotę 153,6 mln złotych brutto. Jeden nowy wózek motorowy będzie kosztował 4,27 mln złotych. ZPS - mimo zainteresowania wielu dostawców -
był jedynym oferentem w przetargu. W tym roku dostarczy sześć pojazdów, a w kolejnych dwóch latach - po piętnaście.
Zakup pojazdów zostanie dofinansowany w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego” (POIiŚ 5.2-10), w ramach którego
zainwestowanych zostanie ćwierć miliarda złotych. - Bezpieczeństwo traktujemy priorytetowo, dlatego w projektach Krajowego Programu Kolejowego znajduje się m.in. modernizacja urządzeń i przejazdów. Celem są bezpieczne, sprawne podróże i poprawa warunków do przewozu towarów – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Wnioski z próbnego zamówienia
Jak powiedział „Rynkowi Kolejowemu” prezes ZPS Stanisław Miszczyk, to największy pojedynczy kontrakt w historii producenta. Jego realizacja nie budzi jednak obaw, bo tego typu drezyn ZPS wyprodukowało już 18. Pierwsze trafiły do Hiszpanii, a sześć zamówiło w ubiegłym roku PKP PLK. Jedna z nich była prezentowana dziś.
– Zamówienie sześciu pojazdów było dla nas poligonem doświadczalnym, z którego wciągnęliśmy wnioski – mówi członek zarządu PLK Antoni Jasiński.
Zostało ono złożone jeszcze w 2016 roku w ramach projektu POIiŚ za ok.15 mln zł. Pojazdami dysponują zespoły techniczne m.in. na Śląsku, Mazowszu iLubelszczyźnie. Podstawowym zadaniem pojazdów jest przewóz materiałów i specjalistycznego sprzętu do prac interwencyjnych związanych z naprawą infrastruktury dla bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Wózki są wyposażone w żurawie o zasięgu do 12 m i udźwigu do 1590 kg. Są przeznaczone do prac awaryjnych i interwencyjnych związanych z naprawą nawierzchni. Maksymalna prędkość pojazdów wynosi 80 km/h, wyposażone są w silniki spalinowe o mocy 298 kW.
Sześć pojazdów jeszcze w tym roku
Pojazdy z nowego zamówienia będą szybsze (prędkość maksymalna 100 zamiast 80 km/h) i wyposażone w dodatkowe urządzenia do prac zimowych. Zamówiony przez PKP PLK sprzęt wzmocni zespoły techniczne na terenie całego kraju. Jeszcze w tym roku 6 pojazdów trafi do zakładów PKP PLK w Bydgoszczy, Łodzi, Wałbrzychu, Krakowie, Gdyni i Poznaniu.
W porównaniu do kilkudziesięcioletnich drezyn, użytkowanych obecnie przez PLK, pojazdy nowego typu wyposażone są m. in. w system SHP (dzięki czemu może je prowadzić jedna osoba), są bardziej komfortowe dla załogi i bezpieczniejsze, m. in. dzięki wyjściu z kabiny na platformę, a nie bezpośrednio na tory. Mają m. in. nowoczesny dźwig z ogranicznikiem, który może pracować pod siecią trakcyjną z włączonym napięciem. Ciekawostką są oddzielnie kierowane, mocne szperacze, przydatne w pracach nocnych. Najważniejsza ma być jednak podniesiona niezawodność sprzętu.