Mimo zamrożenia projektu budowy linii dużych prędkości łączącej Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem PKP PLK nie rezygnują z szukania propozycji modeli finansowania i realizacji projektu budowy i uruchomienia KDP w Polsce. Do końca lipca powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą, który takie propozycje opracuje.
Przypominamy, że 3 października 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe w formie dialogu konkurencyjnego na opracowanie propozycji modeli finansowania i realizacji projektu budowy i uruchomienia kolei dużych prędkości w Polsce z uwzględnieniem partnera prywatnego oraz wsparcie eksperckie w okresie realizacji wybranego modelu.
Jak poinformował „Rynek Kolejowy” Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK, przetarg nie będzie unieważniony ze względu na decyzję o przesunięciu budowy nowej linii KDP w Polsce na rok 2030. - Opracowanie jest elementem projektu POIiŚ 7.1-26 przygotowanie programu budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Projekt, zgodnie z wypowiedziami ministerstwa ma być kontynuowany. Aktualnie trwa druga runda rozmów z potencjalnymi oferentami, prowadzona w formie dialogu konkurencyjnego. Umowa z wyłonionym wykonawcą powinna zostać podpisana do końca lipca 2012 roku – wyjaśnił Łańcucki.
O udział w postępowaniu ubiega się aż siedem konsorcjów w skład których wchodzi 12 firm: Aecom Sp. z o.o., Trusiewicz Siwko Kancelaria Prawna Radców Prawnych Spółka Partnerska; konsorcjum firm Ernst & Young Corporate Finance Sp. z o.o. oraz WS - Atkins Polska Sp. z o.o. i Wierzbowski Eversheds Sp. Komandytowa; Ove Arup & Partners International Limited Wielka Brytania reprezentowana w Polsce przez Ove Arup & Partners International Limited Sp. z o.o. Oddział w Polsce; konsorcjum firm: Deloitte Advisory Sp. z o.o., oraz Halcrow Group Limited; konsorcjum firm PwC Polska Sp. z o.o., oraz CMS Cameron Mc Kenna Dariusz Greszta Sp. k.; EC Harris Sp. z o. o., Arcadis Sp. z o.o.; konsorcjum firm Collect Consluting S.A. oraz Wardyński i Wspólnicy sp. k. i EPRD Biuro Polityki Gospodarczej i Rozwoju Regionalnego Sp. z o. o
Po analizie nadesłanych dokumentów, do złożenia ofert zostanie zaproszonych pięć firm/konsorcjów. Realizacja zamówienia odbywać się będzie w trzech etapach:
-
I etap - opracowanie propozycji modeli finansowania i realizacji projektu budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce z uwzględnieniem partnera prywatnego.
-
II etap - wsparcie eksperckie w fazie przygotowania i przeprowadzenia postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego dla finansowania oraz realizacji projektu budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
-
III etap - wsparcie eksperckie w toku realizacji umowy zawartej z partnerem prywatnym (lub partnerami prywatnymi)
Termin realizacji zamówienia nie przekroczy 48 miesięcy, z następującymi zastrzeżeniami, że termin realizacji etapu I to maksymalnie 6 miesięcy od podpisania oraz terminy realizacji etapów II i III są uzależnione od modelu finansowania i realizacji budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce wybranego w etapie I.
Zastosowanie partnerstwa publiczno - prywatnego pozwoli na lepsze spożytkowanie dostępności środków. Model PPP wymaga dobrego przygotowania projektu pod względem terminowości, uwzględnia pełen cykl życia projektu, pozwala na lepsze wykorzystanie kompetencji poprzez podział zadań i ryzyk między sektor publiczny i prywatny, łączy odpowiedzialność za inwestycję i eksploatację infrastruktury.
Partnerstwo publiczno-prywatne to formuła interdyscyplinarna, wymagająca wszechstronnej wiedzy z wielu dziedzin, dlatego też wskazane jest, aby profesjonalne doradztwo świadczone było już na etapie definiowania projektu. Dodatkowo korzystanie z usług doradców zewnętrznych, którzy mogą się wykazać wcześniejszą pracą przy udanych projektach, podnosi wiarygodność przedsięwzięcia w oczach kredytodawców.