Kolejarze w porozumieniu z samorządami wybrali wariant modernizacji linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego obejmujący zawieszenie ruchu pociągów na rok. Ale to nie koniec zamykania linii – w kolejce czekają połączenia Lublina ze stolicą oraz Poznania z Warszawą i Szczecinem.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały niedawno, że wspólnie z gminami podjęły ostateczną decyzję, by zamknąć linię nr 447 do Grodziska Mazowieckiego. Oznacza to, że pasażerowie będą zdani wyłącznie na komunikację zastępczą, ale za to remont potrwa „tylko” piętnaście miesięcy. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.
Do sprawy podczas
Kongresu Infrastruktury Polskiej odniósł się wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych Andrzej Pawłowski. – Skrócenie czasu prac było wysoko punktowane w przetargu; mam nadzieję, że dzięki temu realizacja skróci się do 12 miesięcy – powiedział Pawłowski.
CEF prawdziwą przyczyną?Jak zdradził Andrzej Pawłowski, skrócenie okresu utrudnień dla pasażerów to nie jedyny powód zamykania linii. PKP PLK znów zaczyna bowiem wyścig z czasem przy realizacji inwestycji. Te, które zapowiedziano w ubiegłym roku zostaną bowiem dofinansowane z
funduszu CEF, a jak poinformował wiceprezes PKP PLK, dla projektów CEF realizacja musi się zakończyć nie w 2023, a już w 2020 roku.Tymczasem
ogłoszone w ubiegłym roku postępowania utknęły, o co ministerstwo obwinia "puste szuflady" z projektami w PLK.
Piszemy o tym tutaj.
– Ze względu na okres realizacji do 2020 roku musimy podejmować decyzje o zamykaniu linii kolejowych – wyjaśniał na Kongresie Infrastruktury Polskiej Pawłowski. Dlatego zamknięcie ma też dotyczyć
linii nr 7 z Warszawy do Lublina, linii nr 3 (E20) z Warszawy do Poznania (230-kilometrowy odcinek Sochaczew – Swarzędz) czy linii E59 na odcinku Poznań – Szczecin. Dla pasażerów oznacza to duże utrudnienia w podróżowaniu – czy przy wykorzystaniu komunikacji zastępczej, czy też przy prowadzeniu pociągów objazdami.
Duże utrudnienia na liniach do Poznania
Dwie ostatnie wymienione przez wiceprezesa PKP PLK linie należą do najważniejszych ciągów komunikacyjnych dla stolicy Wielkopolski. Szczególnie kluczowa jest linia E20, łącząca Poznań z Warszawą. Nie ma tu jeszcze wybranego wykonawcy prac – mimo że w styczniu
otwarto wnioski o udział w tych postępowaniach.
Jeszcze mniej zaawansowane są przygotowania do modernizacji linii Poznań – Szczecin. Otwarcie ofert na projekt tej modernizacji
opóźniło się o prawie trzy miesiące. Wykonawców dwóch części zamówienia (Egis i BPK) wybrano w sierpniu 2015 roku, a największej, trzeciej części – dopiero w lutym tego roku. Wykonuje ją firma MGGP za 18 mln złotych. Dwuletni okres przygotowań oznacza, że na realizację robót będzie już bardzo mało czasu.
Kolejny konkursW ramach pierwszego konkursu CEF PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają ponad 7,5 mld zł dotacji na realizację 7 projektów kolejowych, w tym sześciu modernizacji linii kolejowych: Rawicz – Czempiń; Sadowne – Białystok, Sochaczew – Swarzędz, Poznań – Szczecin, Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. Umowy na dofinansowanie projektów
podpisano 30 maja.
Komisja Europejska ogłosiła już drugie zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Nakłady na najważniejsze projekty transportowe wynoszą ponad 7,6 mld euro. PKP PLK zgłasza do niego 10 projektów – można je znaleźć
w tym miejscu.