Wciąż nie ruszyły prace przy części obiektów inżynieryjnych na remontowanej linii 285 pomiędzy Świdnicą a Jedliną Zdrój. Opóźnienie w pracach, w momencie oddania linii do eksploatacji, może sięgać dwóch lat.
W drugiej połowie sierpnia Sowiogórskie Bractwo Kolejowe przedstawiło serię zdjęć z inwestycji na linii 285 pomiędzy Świdnicą a Jedliną Zdrój. Widać na nich wyraźnie, że prace w wielu miejscach stanęły.
W lutym 2021 informowaliśmy na łamach „Rynku Kolejowego”, że w trakcie realizacji i tak już opóźnionych prac przy górskiej linii potrzebna była weryfikacja nośności kilkunastu historycznych obiektów inżynieryjnych, na podstawie metodologii obliczeń uzgodnionej z wykonawcą. Weryfikacja miała na celu zapewnienie bezpiecznego kursowania po nich pociągów i ustalenie właściwego zakresu ich remontu.
Jakie prace przy wiaduktach i mostach będą potrzebne?Zapytaliśmy PKP PLK, weryfikacja się już zakończyła i czy konieczna będzie budowa mostów i wiaduktów od podstaw.
– PLK posiada wyniki obliczeń i projekty wykonawcze lub na ostatnim etapie opracowywania. Nie ma konieczności budowy mostów i wiaduktów od podstaw. Zakres prac jest określony pod kątem zapewnienia wymaganej nośności. Przy największych obiektach planowane są wzmocnienia np. podpór – odpisał zarządca. PLK podsumowała też wykonane prace od Świdnicy do Jedliny-Zdrój i potwierdziła, że termin otwarcia linii w grudniu 2022 jest wciąż realny.
– Na trasie kolejowej Świdnica – Jedlina Zdrój zakończono już prace na blisko 90 obiektach (ze 116), które są w zakresie robót. Wzmocniono podtorze. Ułożono odcinki nowego toru i rozjazdy od Świdnicy do Bystrzycy Górnej i w Jedlinie Zdroju. Przygotowany został materiał do montażu toru na kolejnych etapach. Na przystankach wybudowano ścianki peronowe, a w Burkatowie, Bystrzycy, Zagórzu Śl. i Jugowicach ułożono płyty peronowe. Wykonawca prowadził roboty instalacyjne, związane z okablowaniem dla urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Prace w Jedlinie Zdrój
Dodaje, że w rejonie stacji Jedlina Zdrój został zabudowany nowy tor, od stacji do wiaduktu nad ul. Kamienną. Zamontowano także 5 nowych rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów w Jedlinie Zdrój, na połączeniu dwóch tras linii kolejowych (tj. linii nr 285 Wrocław Gł. - Świdnica – Jedlina Zdrój z linią nr 286 Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł.). Renowacji poddawana została drewniana wiata peronowa, odnowiono także przejście tunelowe i zamontowano tam nowe oświetlenie Na nowym przystanku Jedlina Zdrój Centrum zabudowano płyty krawędziowe, przygotowane jest podtorze, ułożono betonowe podkłady dla montażu toru.
– Obecnie w Jedlinie Zdrój naprawiane i wzmacniane jest 5.obiektów inżynieryjnych (wiadukty). Na tej stacji kontynuowane są prace torowe, układane podkłady i szyny. Przy obiektach zbudowane są rusztowania ułatwiające dostęp do podpór i przęseł. Zakończenie prac i udostępnienie linii dla ruchu pociągów planowane jest na koniec 2022 r – dodaje rzecznik PLK.
Warto przypomnieć, że PKP PLK obiecuje, że z końcem tego roku uda się otworzyć dla ruchu
odcinek linii 285 między Wrocławiem, Sobótką i Świdnicą.