Inżynier projektu instalacji GSM-R na polskiej sieci kolejowej za prawie 3 mld złotych uważa, że są podstawy do naliczenia kar umownych wykonawcy – konsorcjum Nokii z tytułu opóźnień w przedłożeniu wymaganych kontraktem informacji. PKP PLK zapewnia, że nie ma opóźnień w realizacji kamieni milowych inwestycji.
Umowa na budowę systemu ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych
została podpisana w marcu 2018 roku. W skład konsorcjum pod przewodnictwem Nokia Solutions And Networks wchodzi m.in. giełdowa spółka Hercules. Niedawno w raporcie bieżącym poinformowała ona o możliwości nałożenia kar umownych na konsorcjum. Udział spółki Herkules Infrastruktura w kontrakcie wynosi 12,3%.
Jak czytamy w informacji, o możliwości naliczenia kar poinformowało 16 lipca 2019 r. Biuro Inżyniera Projektu – spółki MGGP SA. Stwierdzono, że wykonawca ma opóźnienia w przedłożeniu wymaganego kontraktem harmonogramu rzeczowo-finansowego powstałe w okresie od 13 czerwca 2018 r. do 27 lutego 2019 a także w aktualizacji tegoż harmonogramu w okresie od 19 kwietnia 2019 r. do dnia 16 lipca 2019 r. Do tego przedłożone przez konsorcjum raporty o postępie prac za kwiecień i maj 2019 r. nie spełniają wymagań kontraktu. Biuro Inżyniera Projektu oszacowało możliwą wysokość kar na kwotę łączną około 3,7 mln zł.
Na stanowisko PKP PLK w sprawie kar umownych i opóźnień w realizacji kontraktu czekaliśmy prawie dwa tygodnie. – Wykonanie umowy przebiega w zamierzony sposób wg wyznaczonych w umowie kamieni milowych terminu i zakresu – przekazał rzecznik inwestora Mirosław Siemieniec. Niewiele więcej udało się dowiedzieć od Nokii. – Mogę jedynie potwierdzić, że Nokia jest zaangażowana w dostarczenie GSM-R razem z konsorcjantami i blisko współpracuje z PKP PLK w celu wypełnienia wymogów kontraktu – przekazał "RK" Bernhard Fuckert, szef komunikacji Nokii na Europę.
W opublikowanym w maju raporcie okresowym spółki Hercules za I kwartał poinformowano, że po okresie przygotowań formalno-prawnych i prac projektowych w I kwartale 2019 r. rozpoczęto budowę obiektów radiowych w ramach realizacji projektu budowy systemu łączności GSM-R dla PKP Polskie Linie Kolejowe. To priorytetowy kontrakt dla spółki – na potrzeby tego przedsięwzięcia zaangażowano blisko całkowita moc produkcyjną spółki zależnej Gastel Prefabrykacja, a także dział budownictwa telekomunikacyjnego Herkules SA. Obecnie w różnych fazach zaawansowania realizacji jest prowadzonych kilkadziesiąt placów budowy, na których wznoszone są obiekty radiowe.
Jak czytamy realizacja powyższego kontraktu, który dotyczy wybudowania około 1 200 obiektów radiowych wzdłuż linii kolejowych w Polsce, nabiera tempa. Od marca 2018 r. prowadzone są prace projektowe dotyczące poszczególnych obiektów radiowych, uszczegóławianie planu radiowego i wizje lokalne na miejscach budowy stacji przekaźnikowych. W styczniu 2019 r. ekipy budowlane weszły na pierwszych kilkanaście placów budów. Obecnie kończony jest proces budowy pierwszych 12 obiektów, które miały być oddane do użytkowania na przełomie II i III kwartału br. Kolejne 24 obiekty były wówczas (stan na maj) w trakcie realizacji na zróżnicowanym etapie zaawansowania prac. Ponadto Gastel Prefabrykacja S.A. wyprodukowała na potrzeby kontraktu około 200 masztów i 320 kontenerów.