Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Korygujemy błędy w projektach inwestycji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
09-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Prędkość na wielu liniach kolejowych mogłaby być wyższa, gdyby nie błędy popełniane przez projektantów. Tam, gdzie to możliwe, PKP PLK usuwają te nieprawidłowości, zlecając optymalizację projektu - informuje zarządca infrastrktury.

Projektowanie zadań utrzymaniowych i inwestycyjnych to skomplikowany i wymagający proces, który powinien uwzględnić maksymalne parametry możliwe do uzyskania dla danej linii kolejowej. W praktyce jednak projektanci często koncentrują się na istniejącym stanie infrastruktury, pomijając potencjalne ulepszenia, które mogłyby w pełni wykorzystać możliwości modernizowanej sieci, w tym umożliwić osiągnięcie maksymalnej prędkości pociągów. W wielu przypadkach wystarczyłoby wprowadzenie drobnych zmian, takich jak przesunięcie toru o kilka centymetrów czy zwiększenie jego przechyłki, aby osiągnąć lepsze rezultaty. Niestety, tego typu działania są często pomijane, a projektanci postępują zgodnie z utartym schematem, nie sprawdzając wszystkich dostępnych opcji.

Do najczęstszych błędów w dokumentacji projektowej należą:
  • brak obliczeń parametrów kinematycznych zgodnych z obowiązującymi standardami;
  • obliczenia wykonywane w oparciu o nieobowiązujące przepisy;
  • notoryczne zaniżanie prędkości maksymalnej dla pociągów towarowych – przyjmowanie domyślnie wartości 80 km/h, a nie wynikającej wprost z geometrii poziomej;
  • brak właściwych oznaczeń na planach sytuacyjnych (punkty charakterystyczne, opis parametrów takich jak promienie łuków, przechyłka), brak pochylników, które są niezbędne do prawidłowego zaprojektowania infrastruktury;
  • projektowanie w oparciu o oprogramowanie nieprzeznaczone docelowo do projektowania geometrii układów torowych lub jedynie zaadaptowane do tego celu. Ograniczenia stąd wynikające mają znaczący wpływ na możliwość uzyskania optymalnych rozwiązań geometrycznych;
  • niedostosowanie wskazań semaforów do możliwości geometrii rozjazdów – np. zaniżanie prędkości przejazdu na kierunek zwrotny po rozjazdach 300-1:9 do 40 km/h, podczas gdy geometria umożliwia jazdę 50 km/h;
  • projektowanie nieintuicyjnych rozwiązań dojść do peronów;
  • projektowanie infrastruktury pasażerskiej - wiat peronowych pozbawionych walorów architektonicznych oraz funkcjonalnych, np. zbyt wąskie zadaszenie nie chroni przed deszczem.

Przyczynami takiego stanu rzeczy są między innymi:
  • niedostateczne doświadczenie zawodowe, mimo legitymowania się posiadaniem stosownych uprawnień;
  • powielanie zasłyszanych, niesprawdzonych opinii na temat danych rozwiązań technicznych, aby ich nie wykonywać. Najczęściej wiąże się z brakiem umiejętności wdrożenia danego rozwiązania.

Działania korygujące – krok ku lepszym rezultatom

Po wykryciu tych błędów PKP PLK SA podjęły działania korygujące, które obejmują zarówno istniejącą infrastrukturę, jak i etapy projektowe. Wykonawcy zostaną zobowiązani do wprowadzenia odpowiednich zmian. W przypadku infrastruktury już zbudowanej działania będą realizowane w ramach dostępnych środków i możliwości, co może wprowadzać pewne ograniczenia ułatwiające wdrożenie poprawek.

Celem tych działań jest dostosowanie dokumentacji oraz tam, gdzie to możliwe, infrastruktury do współczesnych standardów technicznych i inżynierskich. Spółka dąży do wypracowania rozwiązań, które zapewnią wysoką jakość. Ostateczny rezultat ma być jak najbardziej satysfakcjonujący pod względem eksploatacyjnym i funkcjonalnym, a także umożliwiać osiągnięcie jak najwyższych prędkości pociągów, kluczowej w transporcie pasażerskim. Coraz częstszą praktyką jest przekazywanie zaprojektowanej już geometrii układu torowego w celu wdrożenia na projekcie, aby uniknąć długiego i żmudnego osiągnięcia zakładanego celu.

Optymalizacja kosztów i efektów

Podstawową konsekwencją zidentyfikowanych nieprawidłowości w większości przypadków jest niemożność osiągnięcia zakładanej prędkości przy danej geometrii torów. Taką prędkość można by było uzyskać, stosując inne rozwiązania – np. większą przechyłkę, dłuższe krzywe przejściowe czy odpowiedni sposób osygnalizowania na semaforach.

W wielu przypadkach przetargi są ogłaszane na podstawie gotowej dokumentacji projektów budowlanych. Formuła „zoptymalizuj i wybuduj” ma na celu zwrócenie uwagi na możliwość poprawy pewnych elementów, które nie zostały wystarczająco dopracowane na etapie projektu budowlanego. Warto podkreślić, że PKP PLK skoncentrują się na modyfikacjach w projekcie wykonawczym, aby w pełni wykorzystać potencjał modernizowanej infrastruktury, co nie wpłynie np. na decyzje środowiskowe czy pozwolenia na budowę.

Dzięki wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji często przy minimalnych kosztach lub nawet bez konieczności dodatkowych wydatków możliwe jest maksymalnie wykorzystanie potencjału istniejącej infrastruktury, osiągając optymalne rezultaty w stosunku do ponoszonych nakładów. Takie podejście pozwala uzyskać jak najwyższy efekt eksploatacyjny przy minimalnym wpływie na budżet, co jest kluczowe w realizacji inwestycji kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Tabor i technika

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 14 sierpnia 2024

Do Krotoszyna z prędkością 140 km/h PLK planuje wymianę torów

Infrastruktura

Do Krotoszyna z prędkością 140 km/h PLK planuje wymianę torów

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 20 lipca 2024

Bawaria i Tyrol wybierają przewoźnika na lata 2027-2039

Biznes

KIO zatrzymuje badanie oferty. Niebezpieczny precedens?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Tabor i technika

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 14 sierpnia 2024

Do Krotoszyna z prędkością 140 km/h PLK planuje wymianę torów

Infrastruktura

Do Krotoszyna z prędkością 140 km/h PLK planuje wymianę torów

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 20 lipca 2024

Bawaria i Tyrol wybierają przewoźnika na lata 2027-2039

Biznes

KIO zatrzymuje badanie oferty. Niebezpieczny precedens?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5