Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe kiedy zakończą się zlecone przez spółkę prace modernizacyjne na magistrali E59 między Poznaniem a Szczecinem.
Polskie Linie Kolejowe na wstępie swojej odpowiedzi, jak zwykle chwalą się sukcesami związanymi z wykonywanymi pracami. Zaznaczają, że już w blisko 30 miejscach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów, m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.
Stan prac na luty 2024Co dzieje się z torami, siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem? – Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem a Krzyżem, Krzyżem a Dobiegniewem, Słonicami a Dolicami oraz Stargardem a Szczecinem Dąbiem. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard oraz stacji Stargard (…). Modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak: mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego – napisał Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jak informuje zarządca i inwestor zarazem, większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku.
Opóźnienie inwestycji jest, ale bywało gorzej– Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane ich zakończenie będzie w końcu 2024 roku), na stacji w Dobiegniewie (koniec na przełomie marca i kwietnia 2024), na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024) oraz na szlaku Kolin – Stargard (koniec w II kwartale 2024). Inwestycja warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Oznacza to, że inwestycja będzie mieć roczne opóźnienie. Już dwa lata temu wskazywano na taką możliwość, ale podkreślić należy, że w porównaniu z np. modernizacją odcinka E59 między Wrocławiem a Poznaniem, który miał być gotowy w roku 2014, a skończono go w 2022 (do tego zlikwidowano część stacji, co skutkuje problemami z przepustowością), można tu mówić o niewielkim zaledwie poślizgu. Pozostaje kwestia wykorzystania efektów prac.
– Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji – napisał Pietrzykowski.
Tylko jeśli PLK otrzyma zezwolenia na dopuszczenie linii do prędkości maksymalnej (na większości trasy 160 km/h) możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu dla pociągów o minimalnej liczbie zatrzymań (w Stargardzie i Krzyżu) poniżej dwóch godzin, między stolicą Wielkopolski a Szczecinem. Nie należy się tego spodziewać przed wdrożeniem nowego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2024.
W jakim czasie do Warszawy i innych dużych miast?– Myślę, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze pod koniec tego roku będziemy mogli skrócić podróż pociągiem z Warszawy do Szczecina do około 4 godzin i 50 minut, a może udałoby się to zrobić trochę szybciej – powiedział ostatnio wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, a my udowadniamy, że nie będzie powodów, aby z końcem ekspres między miastami jeździł w czasie powyżej 4 godzin i 20 minut
w tym tekście. Warto zaznaczyć, że zakończenie prac na północno-zachodnim odcinku E59 będzie miało wpływ nie tylko na skrócenie czasu podróży ze Szczecina do Poznania czy Warszawy, ale także np. na czas dojazdu do Wrocławia (poniżej 4 godzin), Katowic, czy Krakowa. Obecnie niemal wszystkie bezpośrednie pociągi między wspomnianymi miastami kursują przez Kostrzyn i Zieloną Górę. Najszybszy z nich ze Szczecina do Wrocławia jedzie w 4 godziny i 16 minut.