Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Koniec prac na torach między Poznaniem a Szczecinem w 2024 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Koniec prac na torach między Poznaniem a Szczecinem w 2024 roku
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAFragment E59 pod Krzyżem
Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe kiedy zakończą się zlecone przez spółkę prace modernizacyjne na magistrali E59 między Poznaniem a Szczecinem.

Polskie Linie Kolejowe na wstępie swojej odpowiedzi, jak zwykle chwalą się sukcesami związanymi z wykonywanymi pracami. Zaznaczają, że już w blisko 30 miejscach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów, m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

Stan prac na luty 2024

Co dzieje się z torami, siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem? – Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem a Krzyżem, Krzyżem a Dobiegniewem, Słonicami a Dolicami oraz Stargardem a Szczecinem Dąbiem. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard oraz stacji Stargard (…). Modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak: mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego – napisał Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jak informuje zarządca i inwestor zarazem, większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku.

Opóźnienie inwestycji jest, ale bywało gorzej

– Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane ich zakończenie będzie w końcu 2024 roku), na stacji w Dobiegniewie (koniec na przełomie marca i kwietnia 2024), na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024) oraz na szlaku Kolin – Stargard (koniec w II kwartale 2024). Inwestycja warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

Oznacza to, że inwestycja będzie mieć roczne opóźnienie. Już dwa lata temu wskazywano na taką możliwość, ale podkreślić należy, że w porównaniu z np. modernizacją odcinka E59 między Wrocławiem a Poznaniem, który miał być gotowy w roku 2014, a skończono go w 2022 (do tego zlikwidowano część stacji, co skutkuje problemami z przepustowością), można tu mówić o niewielkim zaledwie poślizgu. Pozostaje kwestia wykorzystania efektów prac.

– Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji – napisał Pietrzykowski.

Tylko jeśli PLK otrzyma zezwolenia na dopuszczenie linii do prędkości maksymalnej (na większości trasy 160 km/h) możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu dla pociągów o minimalnej liczbie zatrzymań (w Stargardzie i Krzyżu) poniżej dwóch godzin, między stolicą Wielkopolski a Szczecinem. Nie należy się tego spodziewać przed wdrożeniem nowego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2024.

W jakim czasie do Warszawy i innych dużych miast?

– Myślę, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze pod koniec tego roku będziemy mogli skrócić podróż pociągiem z Warszawy do Szczecina do około 4 godzin i 50 minut, a może udałoby się to zrobić trochę szybciej – powiedział ostatnio wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, a my udowadniamy, że nie będzie powodów, aby z końcem ekspres między miastami jeździł w czasie powyżej 4 godzin i 20 minut w tym tekście. 

Warto zaznaczyć, że zakończenie prac na północno-zachodnim odcinku E59 będzie miało wpływ nie tylko na skrócenie czasu podróży ze Szczecina do Poznania czy Warszawy, ale także np. na czas dojazdu do Wrocławia (poniżej 4 godzin), Katowic, czy Krakowa. Obecnie niemal wszystkie bezpośrednie pociągi między wspomnianymi miastami kursują przez Kostrzyn i Zieloną Górę. Najszybszy z nich ze Szczecina do Wrocławia jedzie w 4 godziny i 16 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Ponowna modernizacja E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Przetarg na projekt i...

Infrastruktura

Szczecin: Nowe przęsła i tor na wiadukcie kolejowym

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Ponowna modernizacja E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Przetarg na projekt i...

Infrastruktura

Szczecin: Nowe przęsła i tor na wiadukcie kolejowym

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5