PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły zasadnicze prace na 12-kilometrowym odcinku trasy Przemyśl – Malhowice do granicy z Ukrainą. Za ponad 47 mln zł wymieniono tory, wyremontowano perony w Pikulicach, Hermanowicach i Malhowicach oraz 9 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągów pasażerskich na razie tu jednak nie będzie.
Informacja prasowa od PKP PLK brzmi tak, jakby z Przemyśla do ukraińskiej granicy pociągi regionalne, a może nawet międzynarodowe, mogły ruszyć nawet jutro.
– Zakończono realizację zasadniczych prac na trasie nr 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa. Po ostatecznych odbiorach przewoźnicy będą mogli planować uruchamianie połączeń pasażerskich. Dzięki wykonanym pracom stworzona została możliwość wykorzystania trasy w komunikacji do przejścia kolejowego z Ukrainą – czytamy w komunikacie. Remont, na zlecenie PLK, za ponad 47 mln zł netto wykonało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Kraków. Prace zostały sfinansowane ze środków spółki.
Niestety, w najbliższym czasie nie ma szans na powrót pociągów pasażerskich do granicy czy na Ukrainę. Podkarpacki urząd marszałkowski nie podaje przy tym choćby orientacyjnej daty możliwego uruchomienia połączeń na wyremontowanej linii nr 102. – Kwestie uzgodnień odpraw pasażerskich i zasad prowadzenia ruchu pociągów pomiędzy Polską a Ukrainą nie leżą w gestii samorządu województwa – tłumaczy rzecznik regionu. Linia przygotowana do ruchu pasażerskiego przez PKP PLK będzie go zatem pozbawiona. O przyczynach tego stanu rzeczy obszernie
pisze w swoim tekście Kasper Fiszer.Linia nr 102 prowadzi z Przemyśla na południe do Malhowic, do granicy polsko-ukraińskiej. Długość tego odcinka wynosi 12 km. Ruch pasażerski funkcjonował do 1994 r. (wówczas z dalekobieżne pociągi z Warszawy od Przemyśla do Sanoka kursowały przez Malhowice i Ukrainę). Obecnie linia jest wykorzystywana do wstawiania wagonów i lokomotyw na tory odstawcze na stacji Przemyśl Bakończyce, sporadycznie kursują tam drezyny organizowane
przez Stowarzyszenie Linia 102.Na odcinku Przemyśl – Malhowice – granica państwa PLK wykonały prace, które pozwolą przywrócić przejezdność trasy z maksymalną prędkością 60 km/h. Oprócz wymiany torów i rozjazdów na długości 12 km, wykonano remont peronów na stacji Pikulice oraz na przystankach Hermanowice i Malhowice. Wyremontowano 9 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Przemyśl, Pikulice, Nehrybka, Hermanowice i w Malhowicach oraz 15 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mosty stalowe i 11 przepustów.