Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych po spotkaniu z przedstawicielami Kolei Mazowieckich i marszałkiem województwa mazowieckiego zdecydował się podwyższyć perony na linii nr 12 do Góry Kalwarii tak, żeby mogły przy nich stanąć nowe pociągi Flirt. Pasażerom groziły uciążliwe przesiadki w drodze do Warszawy.
Jak pisaliśmy niedawno, od grudnia pasażerowie Kolei Mazowieckich mają na stacji Czachówek Południowy przesiadać się z nowych Flirtów do EN57, by dojechać do Góry Kalwarii. Są tam zbyt niskie perony dla nowych Flirtów. W sprawie interweniują politycy Razem.
Perony na stacji Góra Kalwaria i na pośrednim przystanku Czachówek Wschodni mają wysokość 30 cm, a zatem są zbyt niskie dla składów Flirt, w których podłoga znajduje się na wysokości 78 cm. W składach EN57 podłoga jest na wysokości 115 cm, czyli paradoksalnie znacznie wyżej niż w pociągach Flirt. Zespoły trakcyjne EN57, w przeciwieństwie do Flirtów, są jednak wyposażone w stopnie ułatwiające wsiadanie z niskich peronów (niższy schodek znajduje się 19,5 cm nad peronem o wysokości 30 cm). Sprawę jako pierwszy nagłośnił Karol Trammer w "Z Biegiem Szyn".
Jest decyzja PKP PLK
W ubiegłym tygodniu (3 sierpnia) zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych spotkał się z przedstawicielami Kolei Mazowieckich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w tej sprawie. Otrzymaliśmy informację, że ustalono, że perony dostosowane zostaną do taboru nowego typu, ale zarządca infrastruktury potwierdził je dopiero dziś. - Zgodnie z ustaleniami perony będą podwyższone do 55 cm na długości 100 metrów, co umożliwi sprawne wysiadanie i wsiadanie pasażerów do nowego taboru - napisała PKP PLK w komunikacie.
Spółka zapowiada, że ogłosi przetarg na roboty po zabezpieczeniu środków finansowych koniecznych do zrealizowania zadania. PLK deklarują, że prace zostaną wykonane do czerwca przyszłego roku. Jednocześnie dążą do przyśpieszenia całego procesu, by w miarę możliwości zakończyć roboty wcześniej - czytamy.
Będą bezpośrednie pociągi
Jak czytamy, zgodnie z deklaracją przewoźnika Koleje Mazowieckie, w okresie od grudnia 2022 r. do czerwca 2023 r., ruch w relacji Warszawa – Góra Kalwaria ma być prowadzony z wykorzystaniem dotychczasowego taboru i bez konieczności przesiadki na stacji Czachówek Południowy. Flirty zostały zakupione z dotacją z Unii Europejskiej, ale na skrócenie trasy wyraziło już wcześniej zgodę Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zarządca infrastruktury wstępnie planuje kompleksową przebudowę linii Skierniewice – Łuków w latach 2024-27. Przebudowane zostaną między innymi perony na stacjach Góra Kalwaria i Czachówek Wschodni. Przebudowa miała zacząć się wiele lat temu, ale ostatecznie
studium przebudowy linii straciło ważność.