Po raz pierwszy rozkład jazdy powstaje dzięki elektronicznemu systemowi konstrukcji rozkładu jazdy – SKRJ. Nie obyło się bez problemów, choć PKP PLK jest bardzo zadowolona z systemu.
PKP Polskie Linie kolejowe poinformowały, że konstrukcja rozkładu jazdy 2013/14 "przebiega zgodnie z harmonogramem". Na pierwszej konferencji, dotyczącej przyszłego rozkładu w Warszawie od 22 do 25 kwietnia przedstawiciele zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych, przewoźników oraz urzędów marszałkowskich budowali szkielet przyszłego rozkładu jazdy 2013/14. - Na kilkudziesięciu stanowiskach komputerowych grafika zastępowała używane przed laty arkusze papieru i ołówki - oznajmia z dumą PKP PLK.
Innego zdania byli nasi rozmówcy, zaproszeni na spotkanie. - Nic nie było jeszcze gotowe, spotkanie było stratą czasu. Nie wiem po co w ogóle przyjechaliśmy - mówili w poniedziałek zawiedzeni przedstawiciele jednego z urzędów marszałkowskich. Inną kontrowersją, do której doszło podczas układania rozkładu jazdy jest to, że informacje o złożeniu wniosku o przydział tras przez Dolnośląskie Linie Autobusowe "wyciekły" do przewoźnika z grupy PKP - PKP Intercity.
Niemniej, SKRJ to jest ważną inicjatywą. Jak informuje PKP PLK, to autorski system zarządcy infrastruktury. System powstawał modułowo od 2009 r. Wprowadzany był etapami. Takie rozwiązanie pozwoliło na stopniowe eliminowanie tradycyjnych dokumentów i systematyczne wdrażanie pracowników do pracy z programem komputerowym i sprawnej wymiany informacji. SKRJ nadal jest unowocześniany. Wprowadzane będą kolejne moduły, a efektem ich wdrożenia będzie jeszcze lepsza obsługa podróżnych i nadawców ładunków.
Bazę rozkładu stanowią m.in. informacje o parametrach tysięcy kilometrów linii i obiektów przygotowane przez biura techniczne i zakłady linii kolejowych. Grafice komputerowej odpowiadają rzeczywiste wartości techniczne infrastruktury w terenie. Konstruktorzy mają również wiedzę o uruchamianym taborze.