Zbliża się modernizacja ostatniego odcinka linii Warszawa – Białystok od stacji Czyżew. PLK wyłączyła z planowanego przetargu zakup materiałów; chciała kupić je wcześniej, ale na razie to się nie udało.
Postępuje budowa mostu na Bugu i modernizacja stacji w Małkini oraz torów pomiędzy Sadownem a Czyżewem na linii nr 6 Warszawa – Białystok, która jest
elementem Rail Baltiki. Trwa
projektowanie kolejnego odcinka – od stacji Czyżew do Białegostoku.
Szacunkowy koszt modernizacji tego odcinka to 1,61 mld zł.
Obecnie prowadzone prace projektowe na trasie Czyżew – Białystok zgodnie z harmonogramem mają zakończyć się w czerwcu. Ogłoszenie przetargu planowo nastąpi w III kwartale 2018 r. Roboty budowlane mają zostać zrealizowane w latach 2019–2020.
PKP postanowiła wyłączyć z kontraktu zasadniczego przetargi na dostawę materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania robót zasadniczych na odcinku Czyżew – Białystok. Zamówienia na szyny i podkłady strunobetonowe zostały ogłoszone pod koniec roku. –Dzięki temu wykonawca będzie miał zapewniony materiał i zapewniona będzie sprawniejsza logistyka dostaw – tłumaczy Karol Jakubowski z PKP PLK. Materiały będą składowane na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku w wyznaczonych do tego placach składowych.
Po otwarciu ofert okazało się jednak, że w postępowaniu na dostawę podkładów wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Track Tec Construction. Jej wartość (96,6 mln złotych brutto) znacznie przekracza kosztorys (87,6 mln zł brutto). Natomiast w postępowaniu na zakup szyn nie wpłynęła żadna oferta. Jak informuje Jakubowski, PLK rozważa jego powtórzenie.
Odcinek Czyżew – Białystok będzie ostatnim modernizowanym odcinkiem trasy Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem. Po zakończeniu wszystkich prac podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny. Jak zapewnia Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK modernizacja Rail Baltiki na odcinku Czyżew – Białystok jest już projektowana w takiej geometrii, aby można było na niej osiągnąć
prędkość do 200 km/h w przyszłości. Będzie to jednak wymagać likwidacji skrzyżowań w poziomie szyn, co nie jest elementem tej inwestycji.