fot. Czaszyn, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgPociąg na przejściu granicznym w Krościenku (2022)
Krajowy zarządca infrastruktury przedstawił swoje plany inwestycyjne dotyczące odcinków prowadzących do przejść z Ukrainą. W perspektywie roku 2040 zrealizowanych ma zostać osiem dużych przedsięwzięć obejmujących praktycznie wszystkie istniejące ciągi. Największą zmianą ma być elektryfikacja tras na południowym Podkarpaciu.
Od 2022 r. PKP PLK regularnie prowadzą kolejne inwestycje mające poprawić stan infrastruktury na polsko-ukraińskim pograniczu. Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Rosją spółka odtworzyła możliwość przejazdu pociągów pasażerskich przez przejście Hrebenne – Rawa Ruska czy wyremontowała niewykorzystywaną od lat linię nr 102 biegnącą z Przemyśla do przejścia Malhowice – Niżankowice (regularny ruch nie został tam wznowiony). Ponownie można też uruchamiać połączenia do przejścia granicznego Krościenko – Chyrów, bo poprawił się stan biegnącej do niego linii nr 108 (rozkładowe pociągi ma tam wprowadzić niebawem prywatna spółka SKPL Cargo).
Kilkanaście lat na realizację strategicznych inwestycji
Na tym proces usprawniania komunikacji kolejowej z Ukrainą się jednak nie skończył. – W zakresie przyszłych inwestycji opracowaliśmy dokument strategiczny „PKP PLK – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.”, w którym uwzględniono szereg projektów inwestycyjnych, dzięki którym możliwa będzie znacząca poprawa standardów technicznych istniejących linii kolejowych prowadzących do przejść granicznych pomiędzy Polską a Ukrainą – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na liście planowanych przedsięwzięć znajdziemy zapowiedzi przebudowy praktycznie wszystkich tras wybiegających z Polski na Ukrainę.
Prace mają więc objąć magistralę E30 (linie nr 91 i 92) na odcinku Rzeszów – Medyka – granica państwa. Na linii nr 7 inwestycja ma dotyczyć odcinka Lublin – Dorohusk, a na linii nr 69 – fragmentów Krasnystaw – Wólka Orłowska i Bełżec – Hrebenne – granica państwa. W ramach odrębnego przedsięwzięcia założono roboty na odcinku Zawada – Zwierzyniec Towarowy – Hrebenne. Zrewitalizowany ma zostać ciąg Stalowa Wola – Zawada – Zamość – Hrubieszów, a także odcinek linii 101 Munina – Hrebenne.
Znaczenie podkarpackich tras ma bardzo mocno wzrosnąć
Wśród zakładanych do realizacji zadań Piotr Hamarnik wymienia także dwie inwestycje z południowego Podkarpacia. Pierwszą z nich jest rewitalizacja linii nr 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa wraz z elektryfikacją. Przypomnijmy, że po zakończonym w 2022 r. remoncie dopuszczony został tam ruch pociągów z prędkością nie wyższą niż 60 km/godz., a odcinek, na którym być może wkrótce uruchomione zostaną pociągi regionalne, pozostaje niezelektryfikowany.
Druga z uwzględnionych w dokumencie strategicznym inwestycji to rewitalizacja linii nr 108 na odcinku Zagórz – Krościenko. Również w tym przypadku założono elektryfikację odcinka, który – podobnie jak krajowy odcinek linii od Jasła do węzła Sanok/Zagórz - pozostaje niezelektryfikowany. Od lat 90. zeszłego stulecia oba przewidziane do elektryfikacji ciągi miały niewielkie znaczenie zarówno w obsłudze transportu pasażerskiego, jak i towarowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.