Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło
fot. PKP PLK
Zarządca infrastruktury chce, by w perspektywie roku 2040 linia nr 106 zyskała sieć trakcyjną. Inwestycja uzupełniłaby planowane roboty na trasie do ukraińskiego Chyrowa. Póki co realizowane będą mniejsze zadania mające w założeniach poprawić komfort pasażerów.

PKP PLK ogłosiły niedawno, że do roku 2040 chciałyby zelektryfikować linię nr 108 biegnącą do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Krościenko – Chyrów. Choć spółka nie skonkretyzowała póki co zakresu planowanej inwestycji, aby miała ona sens, musiałaby objąć także krajowy odcinek trasy od Sanoka w kierunku Jasła i Gorlic. Jeśli zarządcy uda się zrealizować wszystkie zakładane prace, sieć trakcyjna pojawi się także na linii nr 106 Rzeszów Główny – Jasło, która stanowiłaby dojazd do międzynarodowego korytarza.

Duże znaczenie inwestycji dla południowego Podkarpacia

– W dokumencie PKP PLK SA – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r. uwzględniono projekt Prace na linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło wraz z elektryfikacją – potwierdza Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza, że póki co nie zostały zabezpieczone środki finansowe niezbędne do przeprowadzenia robót. Na ich realizację spółka ma jednak według tych założeń kilkanaście lat, a pozyskanie funduszy w tak długim horyzoncie czasowym wydaje się realne.

Przedsięwzięcie znacznie ułatwiłoby organizację transportu nie tylko w relacjach międzynarodowych, ale i krajowych. Z jednej strony tabor elektryczny mógłby zostać wykorzystany do obsługi połączeń aglomeracyjnych w rejonie Rzeszowa, z drugiej – trafiłby do Krosna, Sanoka i Zagórza, dokąd dociera dziś stosunkowo niewiele pociągów dalekobieżnych. Przypomnijmy, że w ramach odrębnej inwestycji PKP PLK zamierzają zmodernizować linię 108 pomiędzy Jasłem a Zagórzem, dobudowując jednocześnie nowy odcinek mający istotnie skrócić czas przejazdu dzięki ominięciu stacji Jasło.

Kończy się budowa przejścia podziemnego w Strzyżowie

Zarządca infrastruktury zapewnia jednocześnie, że linia nr 106 już obecnie znajduje się w dobrym stanie technicznym, a podjęte w ostatnich latach działania znacznie poprawiły sytuację podróżnych. – Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich na większości odcinków trasy wynosi od 80 do 100 km/godz. – mówi przedstawicielka spółki. Podkreśla, że w ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej na odcinku pomiędzy Rzeszowem a Strzyżowem zrealizowano już roboty warte przeszło 120 mln zł.

– Dostępność kolei zwiększyły dodatkowe przystanki Rzeszów-Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna, Żarnowa i Lutoryż – opisuje nasza rozmówczyni. W Zaborowie i Strzyżowie nad Wisłokiem dobudowane zostały zaś nowe perony. Wciąż trwa natomiast budowa przejścia podziemnego w Strzyżowie. Prace mają się tam zakończyć jeszcze w 2024 r.

W przyszłym roku pojawią się głośniki i ekrany

W pierwszym kwartale 2025 r. PKP PLK planują natomiast zainstalować na przystankach między Rzeszowem a Strzyżowem urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoringu wizyjnego. Pojawić mają się m.in. głośniki umożliwiające emisję komunikatów dźwiękowych czy zegary. – Dodatkowo na przystankach o dużym nateżeniu ruchu, tj. Rzeszów-Centrum, Rzeszów-Staroniwa, Rzeszów Politechnika, Rzeszów Osiedle, Boguchwała i Strzyżów nad Wisłokiem, zaplanowano wyświetlacze do wizualnej prezentacji informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów – informuje Dorota Szalacha.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Infrastruktura

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Kasper Fiszer 25 października 2024

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

Infrastruktura

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

PKP Polskie Linie Kolejowe 21 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Infrastruktura

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Kasper Fiszer 25 października 2024

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

Infrastruktura

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

PKP Polskie Linie Kolejowe 21 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5