PKP PLK zbuduje trzy perony na linii kolejowej, po której przez 10 miesięcy w roku nie kursują żadne regionalne pociągi. Perspektywa zmiany tej sytuacji jest mglista, więc budowa peronów na razie zadowoli tylko budowlańców, którzy dostali na nie zlecenia.
Program Przystankowy PKP PLK zakłada budowę przy linii trzech, zupełnie nowych peronów. Nowy peron powstanie na przystanku Wólka Niedzieliska (za 2,8 mln zł, prace obejmą także przejazd kolejowo-drogowy), w Klemensowie (za 2 mln zł) i w Żurawnicy (ok. 2 mln zł).
150-metrowe perony dla 40-metrowych autobusów szynowychStandard obiektów ma być wysoki. Na przykład peron w Żurawnicy „będzie wyposażony w wiatę, ławki, poręcze do odpoczynku, czytelne oznakowanie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni lepszą orientację także po zmroku. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania dostęp do pociągów ułatwi pochylnia. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostaną stojaki rowerowe”. Co więcej, peron będzie mieć aż 150 metrów, chociaż najdłuższe pociągi, jakie w ogóle w ostatnich latach przyjął, mają 42 metry (SA134).
– Nowy obiekt zapewni komfortowe podróże w kierunku Zamościa i Zwierzyńca – zapewnia PKP PLK. Problem polega na tym, że w miejscach, gdzie PLK realizuje inwestycje, pociągów prawie nie ma.
Autobusy szynowe z Lublina do Bełżca przez wspomniane miejscowości kursują tylko latem. Mają umożliwić turystom dotarcie na Roztocze. Są dwa, a w tym roku dołożono jeszcze pociąg w relacji Zamość – Rzeszów. Po linii 69 jeździ się z maksymalną prędkością 70 km/h. Pomimo tak dramatycznej oferty połączeń, PLK uznało za stosowne wykonać inwestycję.
W jednym z komunikatów prasowych zarządca infrastruktury pisze, że po wybudowaniu przystanku podróż koleją z Żurawnicy w kierunku Zwierzyńca, Zawady i Zamościa umożliwią m.in. 4 pary pociągów regionalnych w ciągu doby. – Mieszkańcy lubelskiego Roztocza zyskają wygodny dojazd do pracy i szkół ekologicznym środkiem transportu – czytamy i od razu sprawdzamy, jak wygląda rozkład jazdy innych publicznych środków transportu. Okazuje się, że między Zwierzyńcem a Zamościem kursuje… codziennie 35 par autobusów! Jest niemal pewne, że kolej tej konfrontacji nie wygra, podobnie jak nierównego boju
na linii Mielec – Dębica. "Nie można wskazać terminu uruchomienia połączeń..."Okazuje się, że nawet plany dotyczące uruchomienia czterech pociągów są bardzo mgliste. – Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe w 2021 r., potwierdził, że podejmie stosowne działania w kierunku wykorzystania efektów inwestycji realizowanych w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” i w rozkładzie jazdy organizowanych przez siebie pociągów ujęte zostaną postoje w wymienionych lokalizacjach w okresie 3 lat od oddania inwestycji do użytkowania, przy minimalnej wymaganej liczbie par pociągów zatrzymujących się w tych miejscach (4 pary pociągów w ciągu doby) – pisze Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy regionu. W tym miejscu pojawia się jednak nowy wątek.
– W 2021 r., w czasie składania deklaracji, przewidywano uruchomienie dodatkowych połączeń po zakończeniu wszystkich inwestycji przewidzianych przez PKP PLK. Obecnie, ze względu na sytuację związaną ze skokowym wzrostem kosztów operatora (którym jest na Lubelszczyźnie Polregio), nie można wskazać konkretnego terminu uruchomienia połączeń obsługujących dodatkowe przystanki – napisał rzecznik.
Dodajmy, że z listy podstawowej Programu Przystankowego na linii 26 „spadł” niedawno peron w Oseredeku. Nie znaczy to, że nie będzie budowany. Trafił na listę rezerwową.
Program przystankowy w Lubelskiem– W województwie lubelskim program przystankowy obejmie 20 lokalizacji. Są to przystanki: Łagiewniki, Żurawnica, Leopoldów, Sarnów, Bystrzyca koło Lublina, Kraśnik, Wólka Niedzieliska, Zamość Starówka, Zamość Wschód oraz Chotyłów. Przystanki Szczebrzeszyn Miasto, Klemensów, Długi Kąt zmienią swoją lokalizację, by zapewnić mieszkańcom łatwiejszy dostęp do kolei. Z listy rezerwowej na podstawową zostały przesunięte i będą modernizowane przystanki w Chełmie (lk7), Grabowie Szlacheckim (lk26), Milanowie, Bezwoli, Lisiowólce, Jaskach i Aleksandrowie na linii Łuków – Lublin Północny (lk30). Obecnie w realizacji są przystanki Szczebrzeszyn, Sarnów, Klemensów oraz Długi Kąt – czytamy w komunikacie PLK.