PKP Polskie Linie Kolejowe podwyższyły kapitał zakładowy czterem spółkom zależnym w wysokości 850 mln zł z przeznaczeniem na zakup nowoczesnych maszyn i sprzętu do prac utrzymaniowych i inwestycyjnych na sieci kolejowej. Zwiększy się m.in. potencjał PLK w zakresie utrzymania linii i w branży energetyki kolejowej. Środki pochodzą z budżetu państwa.
Wsparcie otrzymały cztery spółki zależne należące do Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych: Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM. Podstawowe obszary działalności spółek są związane z pracami utrzymaniowymi oraz inwestycyjnymi na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jest to największe w historii dofinansowanie tych podmiotów.
– Dokapitalizowanie w wysokości 850 mln zł pozwoli spółkom zależnym PKP Polskich Linii Kolejowych na zwiększenie już posiadanego potencjału w zakresie utrzymania i modernizacji drogi kolejowej. Przede wszystkim oczekujemy dynamicznego rozwoju w branży energetyki kolejowej. Pozwoli to na większą samodzielność w procesie inwestycyjnym oraz sukcesywne przejmowanie usług utrzymaniowych, które są obecnie zlecane podmiotom zewnętrznym – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Plany inwestycyjne spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych związane są z rozwojem kompetencji w branżach: torowej, rozjazdowej i podtorza. Zakładany jest również rozwój w obszarze energetyki kolejowej i naprawy pojazdów kolejowych. Plany obejmują również rozbudowę baz i zaplecza serwisowo-technicznego. Dzięki dokapitalizowaniu, spółki będą mogły zaopatrzyć się w najnowocześniejsze maszyny do robót torowych oraz urządzenia do prac przy sieci trakcyjnej, a także nabyć nieruchomości. Zakup sprzętu planowany jest do realizacji w latach 2021–2024 – informuje PKP PLK.
Jak informowaliśmy niedawno, ZRK DOM oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
już zamawiają wagony do przewozu rozjazdów w blokach. Należące do PKP PLK spółki infrastrukturalne
rozpisały też wspólny dialog techniczny w sprawie dostawy czterech podbijarek torowych. Dwie maszyny jednoczłonowe mają trafić do wrocławskiego Dolkomu, a po jednej dwuczłonowej – do gdańskiego PPMT oraz krakowskiego PNUIK.