Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
06-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej
fot. PKP PLK
Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe, finansowanych z KPO. Zadecydowano o zaniechaniu realizacji niektórych projektów, w głównej mierze związanych z budową dynamicznej informacji pasażerskiej czy modernizacją i zabudową nowych urządzeń SRK w miejscach, które potrzebują większej i bardziej gruntownej przebudowy układu torowego. Oszczędności w kwocie około 500 mln złotych mają zostać wydane lepiej i bardziej efektywnie. Czekamy na listę zadań, jakie zostaną zrealizowane w miejsce zaniechanych projektów.

Jak piszą PKP PLK, "zmiana alokacji finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów. Chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji".

– Działania korygujące prowadzimy od grudnia ubiegłego roku. W ramach tych prac dokonujemy przeglądu wcześniej planowanych inwestycji. Pierwszym z efektów przeglądu była Towarowa Obwodnica Poznania (minister mówił nam o tym więcej w tym miejscu - przyp. red), a kolejne dotyczą inwestycji zaplanowanych do finansowania z KPO, zadań przewidzianych w programie Kolej + oraz Krajowego Programu Kolejowego. Niestety, z uwagi na duże zaawansowanie, często na etapie budowlanym, nie udało się zatrzymać niektórych absurdalnych pod kątem transportowym, ekonomicznym i społecznym inwestycji w Programie Przystankowym, w ramach którego powstały bez żadnych analiz przystanki, z których nikt nie korzysta. Przykładem takiej inwestycji jest przystanek Patrzyków na magistrali Warszawa – Poznań, na którym zatrzymało się 4 tys. pociągów, a skorzystały z niego zaledwie 23 osoby. Ministerstwo Infrastruktury stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

O wpływie budowy nowego przystanku Patrzyków, w wiosce liczącej niecałe 240 osób, na ruch po jednej z najważniejszych magistrali kolejowych w kraju pisaliśmy szeroko tutaj.

W związku z decyzją o przesunięciu przyznanego w ramach KPO finansowania na inne projekty kolejowe, PKP Polskie Linie Kolejowe odstąpiły od zawarcia umów w ramach następujących postępowań:
  • „Zabudowa urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława”
  • „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn” oraz „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce”
  • „Zabudowa CSDIP i SMW na liniach: nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo)”
  • „Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój „Kr””
  • „Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do st. Spytkowice”
  • „Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowa urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik”
  • „Przeniesienie sterowania st. Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do st. Kowalewo Pomorskie”
  • „Zabudowa zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski)”
  • „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego podg Książki zew st. Jabłonowo Pomorskie”
  • „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na st. Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze st. Mogilno”
  • „Budowa stacji Surochów na linii kolejowej nr 101 Munia – Hrebenne”
PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego.

PKP PLK niezwłocznie wdrożyły działania mające na celu możliwie jak najszybsze uruchomienie projektów pozwalających na pełne zagospodarowanie wskazanej powyżej kwoty. PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. PKP PLK nie podały, jakie projekty mają zostać wsparte łączną kwotą 500 mln złotych, dlatego wysłaliśmy do spółki pytania w tej kwestii. Aktualnie oczekujemy na odpowiedź.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

Prawo i polityka

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

inf. pras. 30 kwietnia 2024

Dziesięć Impulsów 2 trafi na Pomorze dzięki środkom z KPO

Tabor i technika

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapowiedział rewizję KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

Prawo i polityka

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

inf. pras. 30 kwietnia 2024

Dziesięć Impulsów 2 trafi na Pomorze dzięki środkom z KPO

Tabor i technika

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapowiedział rewizję KPO

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5