Najważniejszym punktem wczorajszej konferencji na temat modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego były sprawy związane z planami modernizacji i przebudowy warszawskich dworców kolejowych.
Prezes PKP SA. Andrzej Wach dużo miejsca poświęcił przede wszystkim planom przebudowy Dworca Warszawa Centralna. – Rozważaliśmy wiele różnych wariantów, Między innymi budowę stacji czołowej w rejonie Pałacu Kultury połączonej trzecim torem z układem torowym Warszawy Zachodniej. Analizowaliśmy również możliwość zbliżenia Dworca Centralnego do stacji metra Warszawa Centrum poprzez zbudowanie go w miejscu przedwojennego Dworca Głównego. Niestety okazało się, że w obu przypadkach potencjalne korzyści byłyby niewspółmierne do nakładów inwestycyjnych – powiedział Andrzej Wach.
- Zleciliśmy więc analizę mającą wykazać, czy przy obecnym układzie peronowo-torowym będzie można na miejscu obecnego wybudować wysoki budynek dworca. Analiza wykazała, że jest to możliwe – oznajmił prezes PKP. – Nowy dworzec powstanie w dwóch etapach. Pierwszym będzie remont obecnego budynku, drugim zaś budowa nowego.
- Aby zbudowanie nowego dworca było możliwe musimy spełnić szereg warunków. M. in. zmodernizować linię objazdową przez dworzec Warszawa Gdańska oraz połączyć tę stację z metrem. Zmodernizowane muszą również zostać tory podmiejskie linii średnicowej i dworce Warszawa Wschodnia i Zachodnia. Co więcej, tabor na linii średnicowej musi mieć zamknięty system WC. Niezbędna będzie także koordynacja prac z planowaną budową KDP w Polsce i w Warszawie w latach 2014 -2020 –powiedział Andrzej Wach. Nowy dworzec zostanie zbudowany w trybie konkursu międzynarodowego. Czas realizacji inwestycji to lata 2014 -2018.
Zdaniem prezesa Wacha remont Dworca Centralnego przed 2012 rokiem zakłada wprowadzenie monitoringu, poprawę dostępności dworca dla osób niepełnosprawnych i poprawę estetyki m. in. poprzez uporządkowanie części handlowej. – Nie będzie „pozarestauracyjnej” produkcji żywności na dworcu – oznajmił Wach. Na miejscu gastronomii powstaną salony prasowe, biletomaty, bankomaty oraz punkty informacyjne dla podróżnych. Jak poinformował nas Paweł Olczyk, członek zarządu PKP, remont dworca centralnego ma kosztować 22 mln zł.
Nowy dworzec Warszawa Wschodnia ma zostać oddany do użytku w pierwszym kwartale 2012 roku. Cztery dni temu otwarto oferty w przetargu, który ma wyłonić wykonawcę tego projektu. 14 firm przedstawiło swoje oferty. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi we wrześniu. Modernizacja tego obiektu ma kosztować 45 mln zł.
W latach 2010 – 2011 modernizowany będzie również dworzec Warszawa Stadion. Przewidywane nakłady na ten cel to 8.5 mln zł. Ok. 90 mln zł ma zaś pochłonąć modernizacja układu torowo-peronowego przejścia podziemnego.
- Rok przyszły będzie rokiem przełomu. Pojawią się środki z Unii Europejskiej i z budżetu państwa. Dotychczas finansowaliśmy wszystkie modernizacje ze środków własnych – powiedział Andrzej Wach.