Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Plany Grudziądza: nowe trasy tramwajowe, pojazdy i przystanki kolejowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-08-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Plany Grudziądza: nowe trasy tramwajowe, pojazdy i przystanki kolejowe
Grudziądz prowadzi teraz szeroko zakrojoną modernizację infrastruktury tramwajowej. Plany na nowe rozdanie środków unijnych są znacznie bardziej ambitne. – Głęboko wierzę, że nowa perspektywa stworzy takie warunki, że zrealizujemy nasze zamierzenia – mówi portalowi Transport-publiczny.pl Robert Malinowski, prezydent Grudziądza, który będzie też gościem naszego jesiennego Kongresu Transportu Publicznego.

Transport-publiczny.pl: Jakie inwestycje transportowe zamierza zrealizować Grudziądz w nowej perspektywie finansowej UE?

Robert Malinowski, prezydent Grudziądza: Najważniejsze inwestycje, które z tego zakresu zgłosiliśmy do Kontraktu Terytorialnego to:

  • Przedłużenie linii tramwajowej do Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu tj. przez os. Lotnisko,
  • Budowa w Grudziądzu węzła multimodalnego dla obsługi komunikacji pasażerskiej na bazie dworców PKP i PKS wraz z budową i modernizacją infrastruktury tramwajowej,
  • Zakup 12 sztuk niskopodłogowych autobusów hybrydowych lub elektrycznych,
  • Zakup 12 sztuk wagonów tramwajowych niskopodłogowych.

Czy ograniczenia budżetowe, związane np. z dopuszczalnymi limitami zadłużenia, nie będą stanowiły obciążenia przy realizacji tych planów?

Limity zadłużenia dla realizacji planowanych zadań, mogą stanowić ograniczenia dla każdego samorządu w tym i dla naszego miasta. Ale głęboko wierzę, że nowa perspektywa stworzy takie warunki, że zrealizujemy nasze zamierzenia.

Jakie jeszcze inwestycje są planowane w sieć tramwajową? Dokąd planowana jest rozbudowa sieci tramwajowej?

Po zakończeniu projektu modernizacji sieci tramwajowej planowane są kolejne inwestycje tramwajowe w mieście, polegające na rozbudowie torowiska tramwajowego o ulice Rapackiego, Królewską oraz wybudowanie nowej trasy tramwajowej z centrum przez os. Lotnisko do Szpitala.

Przez wiele lat nie funkcjonowała regularna linia tramwajowa na trasie do dworca. Czy jest szansa na wznowienie / utrzymanie kursowania? Czy trasa pozostanie tylko jako techniczna?

W przypadku realizacji inwestycji rozbudowy torowiska tramwajowego o ulice Rapackiego oraz Królewską zasadnym będzie wznowienie kursowania linii tramwajowej nr 1 na Tarsie Tarpno – Dworzec Kolejowy.

W wielu miastach mówi się o ograniczeniu ruchu samochodowego w centrum miasta. Jakie są plany Grudziądza w tym zakresie?

Z analiz ruchu i parkowania pojazdów na obszarze strefy płatnego parkowania w Grudziądzu wynika, że bardzo duży udział w generowaniu ruchu pojazdów indywidualnych na obszarze miasta mają pojazdy zarejestrowane poza jego granicami – przede wszystkim w powiecie grudziądzkim. Oznacza to, że w przejazdach pozamiejskich konieczna była interwencja władz publicznych na podział ruchu pomiędzy transport indywidualny i zbiorowy, zwiększająca udział tego drugiego. Wobec tego Uchwałą Rady Miejskiej Grudziądza, strefa płatnego parkowania została podzielona na dwie strefy A i B, gdzie A oznacza ścisłe centrum miasta i wyższą opłatę za parkowanie natomiast strefa B oznacza obszar poza centrum, gdzie stawka opłaty za parkowanie jest niższa. Ma to na celu ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych w centrum miasta na korzyść komunikacji zbiorowej, która obsługuje strefy ścisłego centrum, np. tramwaj na Rynku.

Jak ocenia pan ofertę kolejową? Czy Grudziądz jest dobrze skomunikowany? Czy i ewentualnie jakie działania będzie miasto podejmować na rzecz poprawy sytuacji?

Grudziądz stanowi ważny węzeł kolejowy, w szczególności dla przewozów pasażerskich. Przez miasto prowadzą dwie niezelektryfikowane linie kolejowe, przecinające się w obrębie stacji Grudziądz:

  • 207 w relacji: Toruń – Chełmża – Grudziądz – Malbork;
  • 208 w relacji: Brodnica – Grudziądz – Chojnice.

Obecnie prowadzona jest modernizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Chełmża – Grudziądz. Celem projektu jest zwiększenie istniejącej prędkości pociągów. Inwestycja obejmuje rewitalizację ok. 40 km odcinka linii kolejowej nr 207 pomiędzy Chełmżą a Grudziądzem oraz remont infrastruktury związanej z linią kolejową.

W ramach robót budowlanych wykonana zostanie m.in. całkowita wymiana nawierzchni torowej, modernizacja przejazdów kolejowych i peronów oraz remont przepustów. Na trasie zostaną zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, na niektórych przejazdach kolejowych pojawią się półrogatki. Na stacjach zostaną wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowym, urządzenia telekomunikacyjne oraz urządzenia elektroenergetyki.

Realizacja inwestycji na odcinku z Chełmży do Grudziądza przyczyni się do usprawnienia połączeń wewnątrz województwa i poprawi jego dostępność komunikacyjną. Zakłada się zawarcie porozumienia taryfowego z organizatorem regionalnych przewozów kolejowych – Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego – w myśl którego bilety emitowane przez organizatora przewozów na obszarze ZIT zachowają ważność w pociągach pomiędzy stacjami i przystankami: Wałdowo Szlacheckie – Grudziądz – Rogóźno Pomorskie na linii kolejowej nr 207 oraz Boguszewo – Grudziądz – Grupa na linii kolejowej nr 208 (wykupione zostanie honorowanie tych biletów). W celu zaktywizowania popytu na przewozy kolejowe, planuje się wybudowanie nowych przystanków:

  • w rejonie Terminala Celnego w Białym Borze i przy ul. Południowej – na linii nr 207;
  • przy centrum handlowym Alfa oraz w połowie odcinka Dragacz – Grupa – na linii nr 208.

Przy każdym z istniejących i planowanych przystanków kolejowych zakłada się budowę węzłów przesiadkowych z/na linie drogowego transportu publicznego oraz parkingi w systemie „Park&Ride”, „Kiss&Ride” i Bike&Ride”.

Dodatkowo planuje się wybudowanie w Grudziądzu węzła multimodalnego dla obsługi komunikacji pasażerskiej w pobliżu dworców PKP i PKS.




Zapraszamy na III Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października br. w Bydgoszczy. Prezydent Grudziądza, Robert Malinowski, będzie uczestniczył w dyskusji „Bit-City: pierwszy w Polsce projekt stworzenia metropolii za pomocą narzędzi transportu publicznego”. Szczegółowy program KTP.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5