Aż 40 milionów złotych może wydać PKP PLK na wygłaszanie komunikatów i obsługę informacji pasażerskiej na wybranych stacjach. W ogłoszonym w tym celu postępowaniu do obsługi całego kraju zgłosiła się jedynie spółka PKP Telkol, ale w połowie zadań ma dużo tańszą konkurencję.
Informacja pasażerska na dworcach i przystankach kolejowych
często wprowadza pasażerów w błąd. Pod koniec tego roku PKP PLK
ma przeprowadzić trzecią próbę przetargu na spójny system informacji. Ogłosił też
postępowanie na dostawę syntezatora mowy „Text to Speech”.
W międzyczasie ogłoszony został przetarg na wygłaszanie komunikatów i obsługę informacji pasażerskiej na wybranych stacjach i przystankach podczas obowiązywania rozkładu jazdy 2018/2019. PKP PLK chce na to wydać łącznie 33,2 mln zł netto (40,8 mln zł z prawem opcji).
Postępowanie podzielono na sześć zadań dotyczących poszczególnych obszarów. Do wszystkich zgłosiła się spółka PKP Telkol z Grupy PKP. Tylko w niektórych lokalizacjach ma konkurencję, za to we wszystkich przekroczyła kosztorys zamawiającego.
Według wartości netto zamówienia podstawowego, za obsługę zakładów Bydgoszcz, Gdynia, Olsztyn i Szczecin Telkol chce 7,9 mln zł (budżet: 6 mln zł), za zakłady Białystok, Siedlce i Warszawa 11,8 mln zł przy kosztorysie 8 mln zł, a za zakłady Częstochowa i Kraków 7,5 mln zł, przy budżecie poniżej 6 mln złotych.
Konkurencja Telkolu, jeśli się pojawiła, byłą dużo tańsza: Zakłady Usługowe Zachód chcą tylko 2,7 mln złotych za obsługę zakładów Łódź, Ostrów Wlkp., Poznań i Zielona Góra (Telkol chce prawie 6 mln zł przy budżecie 4,7 mln zł; tańsze od Telkolu są też Zakłady Usługowe Wschód). Za obsługę zakładów Kielce, Skarżysko Kamienna, Lublin i Rzeszów Zakłady Usługowe Wschód chcą 2,8 mln zł, przy 5,3 mln zł oferty Telkol, a w zadaniu na obsługę zakładów Tarnowskie Góry, Wrocław, Opole i Sosnowiec P.U. Natura Tur (nie mylić z CS Natura Tour, spółką z Grupy PKP – przyp. JM) zaoferowało cenę 2,9 mln zł, przy 5,2 mln zł oferty Telkolu.