Pomorski przewoźnik nie zwalnia tempa. Po ubiegłorocznym rekordzie, zanotował kolejne znakomite wyniki przewozowe.
W pierwszym kwartale 2024 r. pociągami PKP SKM podróżowało 11 mln 461 tys. pasażerów. To o ponad milion więcej niż w analogicznym okresie ub. roku (10, 378 mln), a warto przypomnieć, że ten właśnie rok był najlepszym pod względem liczby przewiezionych pasażerów w historii spółki. W 2023 r. PKP SKM przewiózł ok. 45 mln pasażerów. Z pociągów tej spółki codziennie korzysta ok. 130 tys. pasażerów.
Obecnie na peronach na zarządzanej przez PKP SKM linii nr 250 trwa m.in. montaż zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją pasażerską. Zastosowane wyświetlacze są jednymi z najczytelniejszych i najnowocześniejszych w Polsce. Trwa również projektowanie modernizacji dwóch przystanków „stoczniowych” czyli Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski i Gdańsk Stocznia, które mają zostać przebudowane do sierpnia 2025 r.
Dzięki przyznanym przez Ministra Infrastruktury środkom z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w wysokości 92 255 492,07 PLN spółka będzie mogła również zrealizować kolejne modernizacje na linii kolejowej nr 250.
– Dostęp do środków finansowych z KPO dla całego sektora kolejowego w Polsce oznacza możliwość przyspieszenia niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych oraz zakupu nowoczesnego taboru. Dobrym przykładem tego rodzaju działań są inwestycje prowadzone przez PKP SKM w Trójmieście. Modernizacja linii kolejowej, rozjazdów i torów stacyjnych to inwestycje, które poprawiają efektywność i bezpieczeństwo, ale przede wszystkim zwiększają atrakcyjność kolei jako środka transportu – powiedział wiceminister infrastruktury Pior Malepszak.
Dzięki wspomnianym powyżej środkom z KPO spółka zamierza zrealizować trzy projekty:
Projekt I. Rozwój linii kolejowej nr 250
Szacowana wartość - 79 255 492,07 PLN (finansowanie w ramach KPO - 100%).
Projekt obejmuje prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 250 i składa się z trzech zadań:
- Zadanie 1: Wymiana samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej przy na szlakach Gdańsk Oliwa – Sopot i Sopot – Gdynia Orłowo.
- Zadanie 2: Rozbudowa stacji Gdańsk Oliwa poprzez wybudowanie nowej głowicy rozjazdowej od strony stacji Sopot.
- Zadanie 3:
- a. Modernizacja przystanku Gdańsk Przymorze – Uniwersytet.
- b. Budowa nowego obiektu nastawni Gdańsk Główny oraz modernizacja peronów nr 4 i nr 5 Gdańsk Główny wraz z nastawnią na peronie nr 4 Gdańsk Główny.
Projekt II. Modernizacja rozjazdów na stacji Gdańsk Wrzeszcz
Szacowana wartość - 8 000 000,00 PLN (finansowanie w ramach KPO - 100%).
Projekt III. Modernizacja torów stacyjnych na stacji Gdynia Główna oraz na stacji Sopot
Szacowana wartość - 5 000 000,00 PLN (finansowanie w ramach KPO - 100% ).
Pomorskie jest najbardziej kolejowym województwem w Polsce, ze średnią liczbą 30 podróży koleją rocznie (2023 r). 2/3 tych podróży to przejazdy pociągami PKP SKM.