Rok 2020 upłynął w trójmiejskiej SKM pod znakiem spadku przewozów z powodu pandemii COVID-19. Ważnym wydarzeniem było też jednak wprowadzenie nowych rozwiązań taryfowych, ułatwiających pasażerom podróżowanie po Trójmieście z wykorzystaniem kolei – mówi w rozmowie z RK rzecznik przewoźnika. Jak dodaje, spółka – mimo niekorzystnych okoliczności – będzie kontynuowała wymianę taboru.
– Przez pierwsze trzy miesiące 2020 statystyki przewozowe spółki PKP SKM w Trójmieście były zbliżone do tych z analogicznego okresu 2019 roku – informuje rzecznik spółki Tomasz Złotoś. Załamanie nadeszło dopiero w kwietniu. O jego skali świadczy fakt, że przychody przewoźnika spadły wówczas do 15% stanu z kwietnia 2019 r. – W kolejnych miesiącach, gdy wydawało się, że pandemia się kończy i zaczęło się luzowanie obostrzeń, przychody z biletów stopniowo rosły, aby we wrześniu przekroczyć 60% wrześniowych przychodów z 2019 roku. Od października do grudnia, po wprowadzeniu dodatkowych obostrzeń, przychody Spółki ustabilizowały się na poziomie 50% przychodów roku 2019 – kontynuuje rzecznik.
Pandemia zweryfikowała więc plany PKP SKM co do skali przewozów (rzecznik nie podaje jednak zbiorczej wartości dla całego roku). – Natomiast jeśli chodzi o inwestycje na zarządzanej przez nas linii, najważniejsze zamierzenia zostały zrealizowane. To między innymi dokończenie modernizacji przystanku SKM Gdynia Redłowo i wykonanie drugiego etapu remontu muru oporowego w Gdańsku Wrzeszczu – podkreśla.
Inne ważne wydarzenia, które w ubiegłym roku wywarły wpływ na PKP SKM Trójmiasto, to wprowadzone w marcu 2020 r. honorowanie biletów okresowych ZTM Gdańsk dla posiadaczy gdańskiej karty mieszkańca. – Od 1 lipca została wprowadzona Taryfa Pomorska. To bardzo ważne wydarzenie dla pasażerów kolei w woj. pomorskim, gdyż TP umożliwiła im podróżowanie pociągami PKP SKM i Polregio na tym samym bilecie – wyjaśnia nasz rozmówca.
11 grudnia PKP SKM Trójmiasto podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego
umowę powierzenia usług przewozowych na okres do grudnia 2026 r. Przewoźnik ma jednak zastrzeżenia co do treści dokumentu. – Niestety, Organizator Przewozów nie uwzględnił w tej umowie zakupu i rozliczenia 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ten tabor jest nam niezwykle potrzebny, gdyż średnia wieku naszych pojazdów przekracza 30 lat i zastąpienie najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów to dla PKP SKM absolutny priorytet – uzasadnia Złotoś.
Tutaj przedstawiliśmy stanowisko samorządu w tej sprawie.
Właśnie podpisanie umowy na zakup 10 nowych pojazdów ma być najważniejszym dla PKP SKM wydarzeniem bieżącego roku. – Mamy zapewnione unijne dofinansowanie tego projektu w wysokości 160 mln zł i pożyczki na sfinansowanie wkładu własnego. Prowadzimy rozmowy w sprawie pozyskania nowego taboru z właścicielami i Organizatorem Przewozów, aby znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie – deklaruje rzecznik przewoźnika.
W lutym spółka podpisała z wykonawcą
umowę na realizację Projektu "Centrum". – Dotyczy on rozbudowy i zintegrowania systemów monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską na zarządzanej przez PKP SKM linii 250. Zakres prac obejmuje także modernizację peronów i infrastruktury torowej Gdyni Głównej – wyjaśnia nasz rozmówca. Dodatkowo pod nadzorem konserwatora zabytków zostanie odrestaurowany i zmodernizowany Dworzec Podmiejski w Gdyni. Inne przewidziane do modernizacji przystanki SKM w Gdyni to Leszczynki, Grabówek i Orłowo. – Zamierzamy też kontynuować zabudowę na zarządzanej przez nas linii dwukierunkowej samoczynnej blokady liniowej. W drugim i trzecim kwartale będzie ona instalowana na odcinku pomiędzy stacjami Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Oliwa – dodaje rzecznik.