Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska
Fot. Jacek Rzodkiewicz, Dworce kolejowePięknie wyremontowana stacja w Lądku i... linia w dramatycznym stanie. To się zmieni
Polskie Koleje Państwowe S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu, dzięki którym jednostka samorządu będzie zarządzać dwoma odcinkami linii kolejowych.

Umowy trójstronne, z konieczności pomiędzy PKP SA i PKP PLK (sprawy własności gruntów są przedmiotem rozmów między dwoma spółkami) a DSDiK rozwiązują kwestię, która powstała kilkanaście lat temu w zakresie własności odcinków linii i zlokalizowanych na nich elementów infrastruktury, czyli linii 322 na odcinku Ołdrzychowice – Stronie Śląskie oraz linii 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski.

Dzięki podpisanym umowom PKP PLK SA na rzecz DSDiK oddają w nieodpłatnie użytkowanie elementy infrastruktury kolejowej na tych liniach, a PKP SA wyrażają zgodę na nieodpłatne przekazanie działek pod odcinkami linii kolejowych w użytkowanie DSDiK. W związku z tym na przekazanej infrastrukturze i działkach DSDiK przejmuje rolę zarządcy i zyskuje możliwość modernizacji i odnowienia linii, co sprowadza się de facto do możliwości uruchomienia ruchu pociągów na tych odcinkach, po zakończeniu niezbędnych prac modernizacyjnych.

Owocna współpraca z samorządem

– Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym opiera się także na efektywnej współpracy z samorządami. Dobrze widać to na przykładzie Dolnego Śląska, gdzie dwie kolejne linie przeszły pod zarząd jednostki samorządowej, która po wykonaniu niezbędnych prac, będzie mogła zapewnić mieszkańcom dogodne przejazdy pociągami – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– Podpisane dziś umowy trójstronne pomiędzy PKP SA, PKP PLK SA. a DSDiK polegające na przekazaniu w nieodpłatne użytkowanie dwóch odcinków linii kolejowych, czyli linii 322 na odcinku Ołdrzychowice – Stronie Śląskie oraz linii 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski umożliwiają rewitalizację kolejnych linii kolejowych przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Jest to kontynuacja działań PKP S.A. polegających na przekazywaniu nieczynnych linii kolejowych na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego, których celem jest przywrócenie ruchu kolejowego na tych odcinkach. W ostatnich pięciu latach PKP SA przekazały na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego ponad 200 km linii kolejowych. Niniejsze działanie wpisuje się w politykę rządu polegającą na walce z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA.

Nieodpłatny zarząd na 30 lat

Zgodnie z podpisanymi dziś umowami, za zgodą Ministerstwa Infrastruktury, DSDiK będzie nieodpłatnie zarządzać dwoma odcinkami linii kolejowych przez najbliższe 30 lat. Linia Jelenia Góra – Lwówek Śląski nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim od niecałej dekady, a na około 15-kilometrowym odcinku Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie pociągi pasażerskie nie kursują od 2004 r. Pozostały odcinek trasy (około 12 km), wykorzystywany w ruchu towarowym przez pociągi obsługujące kopalnię kruszywa, pozostanie nadzorowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jeszcze dwa lata temu wydawało się, że proces odnowy linii do Stronia Śląskiego i Lwówka Śląskiego stanął w miejscu. Dokładnie odpisaliśmy tą sytuację tutaj. Teraz sytuacja jest zgoła inna. O tym jak będzie wyglądał proces powrotu pociągów na linii piszemy w tekście "Dolny Śląsk oficjalnie zarządza już liniami do Lwówka i Stronia Śląskiego".


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

Infrastruktura

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

inf. pras. PKP SA 03 października 2023

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy

Infrastruktura

PKP SA uczciła drugą rocznicę nadania patrona dla dworca

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Zobacz również:

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

Infrastruktura

XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt

inf. pras. PKP SA 03 października 2023

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy

Infrastruktura

PKP SA uczciła drugą rocznicę nadania patrona dla dworca

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5