Polskie Koleje Państwowe S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu, dzięki którym jednostka samorządu będzie zarządzać dwoma odcinkami linii kolejowych.
Umowy trójstronne, z konieczności pomiędzy PKP SA i PKP PLK (sprawy własności gruntów są przedmiotem rozmów między dwoma spółkami) a DSDiK rozwiązują kwestię, która powstała kilkanaście lat temu w zakresie własności odcinków linii i zlokalizowanych na nich elementów infrastruktury, czyli linii 322 na odcinku Ołdrzychowice – Stronie Śląskie oraz linii 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski.
Dzięki podpisanym umowom PKP PLK SA na rzecz DSDiK oddają w nieodpłatnie użytkowanie elementy infrastruktury kolejowej na tych liniach, a PKP SA wyrażają zgodę na nieodpłatne przekazanie działek pod odcinkami linii kolejowych w użytkowanie DSDiK. W związku z tym na przekazanej infrastrukturze i działkach DSDiK przejmuje rolę zarządcy i zyskuje możliwość modernizacji i odnowienia linii, co sprowadza się de facto do możliwości uruchomienia ruchu pociągów na tych odcinkach, po zakończeniu niezbędnych prac modernizacyjnych.
Owocna współpraca z samorządem – Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym opiera się także na efektywnej współpracy z samorządami. Dobrze widać to na przykładzie Dolnego Śląska, gdzie dwie kolejne linie przeszły pod zarząd jednostki samorządowej, która po wykonaniu niezbędnych prac, będzie mogła zapewnić mieszkańcom dogodne przejazdy pociągami – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Podpisane dziś umowy trójstronne pomiędzy PKP SA, PKP PLK SA. a DSDiK polegające na przekazaniu w nieodpłatne użytkowanie dwóch odcinków linii kolejowych, czyli linii 322 na odcinku Ołdrzychowice – Stronie Śląskie oraz linii 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski umożliwiają rewitalizację kolejnych linii kolejowych przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Jest to kontynuacja działań PKP S.A. polegających na przekazywaniu nieczynnych linii kolejowych na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego, których celem jest przywrócenie ruchu kolejowego na tych odcinkach. W ostatnich pięciu latach PKP SA przekazały na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego ponad 200 km linii kolejowych. Niniejsze działanie wpisuje się w politykę rządu polegającą na walce z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA.
Nieodpłatny zarząd na 30 latZgodnie z podpisanymi dziś umowami, za zgodą Ministerstwa Infrastruktury, DSDiK będzie nieodpłatnie zarządzać dwoma odcinkami linii kolejowych przez najbliższe 30 lat. Linia Jelenia Góra – Lwówek Śląski nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim od niecałej dekady, a na około 15-kilometrowym odcinku Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie pociągi pasażerskie nie kursują od 2004 r. Pozostały odcinek trasy (około 12 km), wykorzystywany w ruchu towarowym przez pociągi obsługujące kopalnię kruszywa, pozostanie nadzorowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Jeszcze dwa lata temu wydawało się, że proces odnowy linii do Stronia Śląskiego i Lwówka Śląskiego stanął w miejscu. Dokładnie odpisaliśmy tą sytuację
tutaj. Teraz sytuacja jest zgoła inna. O tym jak będzie wyglądał proces powrotu pociągów na linii piszemy w tekście
"Dolny Śląsk oficjalnie zarządza już liniami do Lwówka i Stronia Śląskiego".