Państwowy zarządca dworców kolejowych przystąpił do porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej. Pośród jego 260 sygnatariuszy są instytucje publiczne, naukowe, a także przedstawiciele biznesu. Przedstawiciel PKP S.A. uważa, że przyczyni się to do modernizacji polskiej kolei.
– Przystąpienie PKP S.A. do tego porozumienia to ważny krok w kierunku modernizacji i ekologizacji polskiej kolei. Wodór ma ogromny potencjał jako paliwo przyszłości, a my chcemy być w czołówce tych zmian – zaznaczył Dariusz Grajda, członek zarządu PKP S.A. Dodał: – Jesteśmy przekonani, że współpraca z innymi uczestnikami porozumienia przyczyni się do szybszego wdrożenia nowoczesnych technologii wodorowych w naszym kraju.
PKP S.A. na rzecz rozwoju wodoru w Polsce
Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej, bo o nim mowa, zostało stworzone z inicjatywy Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Wyraża chęć współpracy na rzecz budowy i rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce. Wodór wytwarzany przy wykorzystaniu niskoemisyjnych technologii będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w obniżaniu emisyjności gospodarki i tworzeniu fundamentów konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.
W ramach porozumienia zarządca państwowych dworców kolejowych zobowiązał się do:
- współpracy z partnerami na rzecz rozwoju infrastruktury wodorowej w Polsce;
- udziału w projektach badawczo-rozwojowych związanych z technologiami wodorowymi;
- wspierania działań edukacyjnych i promocyjnych mających na celu zwiększenie świadomości na temat korzyści płynących z zastosowania wodoru.
Realizacja Polskiej Strategii Wodorowej także na kolei
Włączenie PKP S.A. do wspomnianego porozumienia – jak zauważa spółka – to kolejny krok na rzecz realizacji Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030, z perspektywą do 2040 roku, określającej polski wkład w rozwój technologii wodorowych, podejmowanie badań i prowadzenie działalności rozwojowej, a także inwestycje w nowe technologie.
Udział w inicjatywie to również prowadzenie działań na rzecz rozwoju kadr posiadających umiejętności efektywnego wykorzystywania nowych rozwiązań technologicznych, a także współpraca we wspólnym obszarze zainteresowania stron porozumienia. Warto zaznaczyć, że wśród jego celów jest także ujęte wspieranie rozwoju przyjaznego środowisku i klimatowi transportu kolejowego. Jak tłumaczy państwowy zarządca dworców, przystąpienie do porozumienia sektorowego, jest przykładem zaangażowania się w transformację technologiczną kolei w Polsce. Ma to być niezbędny warunek utrzymania obecnej pozycji na coraz bardziej konkurencyjnym rynku europejskim.
– Liczymy, że nasze zaangażowanie w porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej przyczyni się do osiągnięcia przez Polskę ambitnych celów klimatycznych oraz do rozwoju nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań w transporcie, gdzie kolej ma do odegrania rolę szczególną – uzupełnił Dariusz Grajda.